Kupoprodaja polovnih kola u Srbiji 5 PUTA SPORIJA nego u EU!
IZVOR: Tanjug - 08.10.2018 | 12:20
Građani Srbije prilikom prodaje ili kupovine polovnog automobila potroše i do pet puta više vremena nego građani u EU, pokazuje istraživanje NALED - a.
Da su građani Srbije previše opterećeni birokratijom u odnosu na stanovnike razvijenih zemalja, može se videti i na jednostavnim poslovima kao što je kupovina ili prodaja polovnog automobila, pošto će na putu do željenog četvorotočkaša obaviti čak sedam puta više plaćanja, obići osam puta više šaltera i izdvojiti i do 10 puta više novca, objavio je NALED.
U Srbiji je dosad evidentirano gotovo 2.500 administrativnih procedura i skoro nijedna od njih ne može da se obavi bez odlaska u institucije i podnošenja papirnih dokumenata.
Čeka se elektronski dokument
Situaciju bi trebalo da promeni Zakon o e-poslovanju koji je formalno izjednačio elektronski dokument sa papirnim, što je prvi korak ka digitalizaciji postupaka.
- Građani su veoma zainteresovani za e-servise, što nam je pokazala i kampanja Pitajte kada ćemo se osloboditi suvišnih papira, realizovana uz podršku britanskog Fonda za dobru upravu. Na sajtu www.pitajtekada.rs građani su predlagali i glasali za procedure koje bi trebalo prve digitalizovati i najviše glasova dobio je predlog za elektronsko izdavanje potvrde o plaćenom porezu i tu inicijativu smo već uputili Poreskoj upravi - kaže predsedavajući Saveza za e-upravu i generalni direktor OSA računarski inženjering Željko Tomić.
Foto: Tanjug/AP
Takođe, visoke ocene zaslužili su predlozi za digitalizaciju procedure promene prezimena i prebivališta u ličnoj karti, uvođenje elektronske fakture, elektronske uplate taksi institucijama, kao i refundacije PDV-a za prvi stan, naveo je Tomić.
Drugima nije komplikovano kao Srbima
Holanđani i Francuzi kupovinu polovnog automobila mogu da završe potpuno elektronski, dok kupac i prodavac u Srbiji moraju da prođu osam koraka i isto toliko šaltera - od overe ugovora kod notara, preko prijave poreza do registracije i plaćanja svih obaveza u tim poslovima (u analizu nisu uključene zamena saobraćajne dozvole i plaćanje komunalne naknade).
Već prvi korak, overa ugovora, ne postoji u Holandiji, Sloveniji, Nemačkoj, Austriji i Francuskoj, s kojima je napravljeno poređenje, dok u Holandiji i Nemačkoj ugovor može da bude i usmen.
Takođe, u Srbiji kupac i prodavac obave ukupno sedam plaćanja (po dve MUP-u, NBS i poreskim organima i jedno notarima) i objedinjavanjem uplate na jedan račun veliki deo administracije bi bio smanjen.
Korak dalje bilo bi uvođenje elektronskog plaćanja umesto odlaska u poštu ili banku.
Iako postoje agencije za registraciju preko kojih je moguće završiti ovaj posao na jednom mestu (uz proviziju), pravo rešenje bilo bi omogućavanje da sve neophodne dokumente građani mogu da podnesu elektronskim putem, a da one podatke koje već poseduju, institucije pribave same.