SRBIJO, PONOSNA BUDI! VUČIĆ KAO MAŠINA: Evo šta je sve uradio od Božića do Božića!
IZVOR: Jelena JOKANOVIĆ - 07.01.2022 | 13:38
Niklo dvadesetak fabrika, izgrađene hiljade kilometara puteva i pruga, otvorene nove bolnice, gradi se fabrika vakcina...
Godina za nama bila je godina uspeha za Srbiju iako se svet još oporavlja od posledica pandemije. Tačno 1. januara 2021. predsednik Aleksandar Vučić je u Gopođincima kod Žablja otvorio novi gasovod "Balkanski tok".
Koliko je ovaj potez bio važan i vizionarski, pokazala je energetska kriza, koja i dalje drma svet, dok je naša zemlja bezbedna. Otvoreno je je dvadesetak fabrika, izgrađeno preko hiljadu kilometara puteva i pruga, otvorene bolnice, započeta izgradnja fabrike vakcina, a završena Kula Beograd, novi simbol prestonice.
Govoreći o tome kako smo sve to postigli, ekonomista Miladin Kovačević kaže da smo u prethodnoj godini, uprkos teškoj 2020, imali rast BDP od sedam i po odsto, te da je Srbija jedna od retkih zemalja sveta koja je uspela da posledice pandemije svede na minimum.
- Jedino je poljoprivreda zbog suše imala pad. Sve ostalo je raslo. Industrijska proizvodnja zabeležila je rast od 6,3 odsto, vrednost građevinskih radova bila je veća 17,1 odsto. Bruto investicije su imale realan rast od 14,1 odsto, u poređenju s prethodnom godinom. Sve to je omogućilo da se radi i gradi - kaže Kovačević.
FABRIKE
NOVI SAD
- CONTINENTAL AUTOMOTIV
proizvodnja naprednih elektronskih sistema za upravljanje vozilom
Planiran iznos investicije: 139 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 501
- NIDEC
fabrika elektromotora
Planirana investicija: oko 70 miliona evra (prve dve fabrike)
Planiran broj zaposlenih: 500
Foto: Republika.rs
- BARRY CALLEBAUT
fabrika čokolade
Iznos investicije: 55 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 100 (trenutno 43)
KRALJEVO
- LEONI
Automobilska industrija - kablovski setovi
Iznos investicije: 56,5 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 4.500 (trenutno 3.200)
SMEDEREVSKA PALANKA
- KYUNGSHIN CABLE
Proizvodnja delova za baterije električnih vozila
Iznos investicije: 20 miliona vera
Planiran broj zaposlenih: 700
NOVA PAZOVA
- MTU MAINTENANCE
fabrika za popravku avio-motora (početak radova bio u julu)
Iznos investicije: 100 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 440 u prvoj fazi
PANČEVO
- BROSE
Proizvodnja motora upravljača, električne pumpe i motora ventilatora za hlađenje
Iznos investicije 180,3 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 1.100
ALEKSINAC
- MAGNA SEATING
Automobilska industrija - presvlake za sedišta
Planiran iznos investicije: 9 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 570 (trenutno 499)
JAGODINA
- FISCHER AUTOMOTIVE
Automobilska industrija - plastični delovi enterijera
Planiran iznos investicije: 29,7 miliona evra;
Planiran broj zaposlenih: 400
ĆUPRIJA
- SMP AUTOMOTIVE (MOTHERSON)
Proizvodnja premijum delova za enterijer vozila
Iznos investicije: 38 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 445
SUBOTICA
- BAS BOYSEN
fabrika izduvnih sistema za automobilsku industriju
Iznos investicije: 65 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 500
NIŠ
- XINGYU AUTOMOTIVE
Proizvodnja farova i zadnjih svetala za automobile
Iznos investicije: 60 miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 1.000
SVILAJNAC
- REGENT LAJTNING
fabrika električne rasvete
Iznos investicije: osam miliona evra
Broj zaposlenih: 120
- AFT PRIBOJ
fabrika auto-delova
Iznos investicije: šest miliona evra
Planiran broj zaposlenih: 400
BEOGRAD
- FABRIKA VAKCINA SINOFARM
Vrednost ulaganja: 30 miliona evra (16 iz budžeta)
Proizvodnja počinje u martu
Planiran kapacitet od 30 miliona doza godišnje
PUTEVI
- MORAVSKI KORIDOR
Spojiće Kruševac i Čačak i, između ostalog, i Ćićevac, Pojate, Trstenik, Vrnjačku Banju, Kraljevo biće najmoderniji auto-put u jugoistočnoj Evropi, dužine 110 kilometara, potpuno digitalizovan. Tokom 2021. intenzivno se radilo na prvoj deonici od Pojata do Kruševca, ukupne dužine 27,7 kilometara.
- PRELJINA-POŽEGA
Trasa Miloša Velikog od Preljine do Pakovraće, u dužini od oko 12 kilometara, završena je i biće otvorena za saobraćaj u narednih 10-20 dana.
Foto: Tanjug/T. VALIČ
- KUZMIN - SREMSKA RAČA
Srbija je prošle godine krenula u izgradnju prve deonice auto-puta Beograd-Sarajevo, od Sremske Rače do Kuzmina. Projektom je predviđen most na Savi u Sremskoj Rači, a ovih dana če biti spojene mostovske konstrukcije između Srbije i BiH. Procenjena vrednost projekta na teritoriji Srbije je 1,05 milijardi evra.
- POŽAREVAC - GRADIŠTE - GOLUBAC
Izgradnja brze saobraćajnice Požarevac-Veliko Gradište-Golubac (Dunavski koridor), duge 67,9 kilometara, počela je u novembru. Radovi će koštati 337 miliona evra.
- AUTO-PUT OD NIŠA DO MERDARA
Početkom decembra je počela izgradnja prve deonice od Niša do Pločnika. Na čitavom delu saobraćajnice duge skoro 77 kilometara do administrativnog prelaza planirano je 85 mostova i 18 kilometara tunela.
- FRUŠKOGORSKI KORIDOR
Auto-put od od Rume do Novog Sada dug 47,7 kilometara. Izgradnja je počela u maju, a planirano je da radovi budu završeni za tri godine.
- RUMA-ŠABAC-LOZNICA
Počeli su radovi na izgradnji auto-puta Ruma-Šabac i brze saobraćajnice od Šapca ka Loznici, ukupne dužine 77 km.
- OBILAZNICA OKO BEOGRADA - SEKTOR B
U aprilu pušten je u rad sektor četiri, dužine 7,7 kilometara, radi se sektor pet od petlje Orlovača, zaključno sa tunelom Straževica, koji je u završnoj fazi.
- SURČIN - NOVI BEOGRAD
Izgradnja magistralne saobraćajnice koja će preko petlje Surčin spojiti Novi Beograd sa auto-putem Miloš Veliki počela je u aprilu.
- OBILAZNICA OKO KRAGUJEVCA
Projekat je početkom decembra bio na javnom uvidu i krenulo se s realizacijom projekta. Ovu kapitalnu investiciju Vlada je izgradnju obilaznice proglasila projektom od republičkog značaja.
ŽELEZNICA
- METRO
Vekovni san Beograđana je počeo da se ostvaruje. Krajem novembra otpočeli su radovi na izgradnji metroa. Plan je da ceo projekat bude završen do 2030. Metro će imati dve linije, koje će povezivati Žarkovo i Mirijevo i Mirijevo i Zemun.
- BRZA PRUGA BEOGRAD-BUDIMPEŠTA
Prva faza projekta, pruga od Beograda do Novog Sada, završena je i testira se, a počelo je i izvođenje radova na trasi od Novog Sada do Subotice i granice sa Mađarskom kod Kelebije.
KOVID BOLNICA NOVI SAD
Početkom septembra završena je treća KOVID bolnica, koja je izgrađena za svega četiri meseca. U izgradnju je investirano 3,9 milijardi dinara, a u opremu oko 17 miliona evra, te je ona po opremljenosti savremenija od prethodne dve KOVID bolnice u Batajnici i Kruševcu.
Foto: ST/Nebojša Mandić
KULA BEOGRAD
Krajem godine otvorena je Kula Beograd, novi simbol prestonice. Sa svojih 168 metara visine postala je najviša građevina u ovom delu Evrope. U njoj će biti smešten i hotel, koji će se prostirati na 11 spratova, dok će 220 ekskluzivnih stanova biti useljivo na leto.