OTKRIVAMO najveći tajni projekat SFRJ: Avion moćniji od F-16
IZVOR: G. MITROVIĆ - M. R. ILIĆ - 08.03.2019 | 10:00
Jugoslavija je krajem osamdesetih godina razvijala avion bolji od američkog F-16 u okviru tajnog projekta pod oznakom NA, ali je plan pao u vodu raspadom zemlje. Postoji, međutim, i verzija koja kaže da je za krah projekta u stvari "zaslužan" komunistički političar iz Slovenije Stane Dolanc.
Bilo je planirano da prvih pet prototipa (tri jednoseda i dva dvoseda) poleti 1995, a da serijska proizvodnja počne 1999. Nimalo slučajno, NATO projektili su već prve večeri bombardovanja razorili upravo fabriku "Utva" u Pančevu, odnosno dve ogromne hale opremljene za finalizaciju projekta, koji tako, čak i da je postojala namera, s obzirom na to da je devet godina ranije stopiran, više nije mogao da bude obnovljen.
GENERAL NA ČELU
O razvoju projekta NA govorio je general Sava Pustinja, čovek koji je vodio program ovog aviona, a njegovu priču za Srpski telegraf potvrdio je i vojni analitičar Miroslav Lazanski.
Foto: youtube.com/TV Pink Karan: Uklonili konkurencijuPrema rečima potpukovnika KOS u penziji Ljubana Karana, tačno je da je Jugoslavija imala projekat moćnog lovačkog aviona: - Naravno da to nije bila tajna za obaveštajne službe NATO, a fabriku "Utva" su bombardovali ne zato što je predstavljala neku opasnost za njih, nego da bi eliminisali konkurenciju u vojnoj avio-industriji, ma koliko ona mala bila. Usput su zaustavili i usporili i neke druge projekte vezane za kvalitetne školske avione koji su im bili konkurencija na svetskom tržištu. |
Kako je naveo Pustinja, naše vazduhoplovstvo preuzelo bi oko 200 moćnih letelica iz projekta NA, i to do 2009, dok su Francuzi i Englezi tražili da kupe čak 500 aviona.
- Predviđena je još tada GPS i inercijalna navigacija aviona, a pilot je na viziru kacige imao sliku leta i događanja u vazduhu i na zemlji. Moćni supersonični avion imao bi savremeni softver, a istraživanja koja su rađena pokazala su da bi naš avion u bliskoj borbi bio bolji od američkog F-16 u svih 10 simuliranih početnih uslova borbe. Ono zbog čega je bio revolucionaran jeste to što je pilot mogao da upravlja njime glasom - ispričao je general Pustinja.
Foto: ST/V. LUKIĆ
OZBILJNA EKIPA
Vojni analitičar Miroslav Lazanski za Srpski telegraf potvrđuje ovu priču i dodaje da je jedina dilema bila da li ćemo kupiti francuski motor koji je ugrađivan u avione rafal ili američki iz aviona F-16.
- I Amerikanci i Francuzi su nam nudili motor. Avion bi ličio na francuski rafal, bio je jednomotorac, imao je kokpit napred, pilot bi upravljao glasom, a ne instrumentima. Taj kokpit je bio tad revolucionaran, dobio je i nagradu AVNOJ od Milke Planinc, ali je sve zaustavio raspad Jugoslavije. Bila je opcija i da taj avion radimo zajedno sa Egiptom i Indijom - objašnjava Lazanski.
Foto: Tanjug/ FILIP KRAINČANIĆ Radić: Sjajne performanseVojni analitičar Aleksandar Radić kaže da je postojala ideja o pomenutom avionu, ali da se nikada nije stiglo do realizacije. Prema njegovim rečima, u početku su u igri bili Britanci, ali pošto oni nisu hteli da dele senzibilnu tehnologiju sa drugima, onda smo se okrenuli Francuzima, a imali smo opciju i sa američkim motorom: - Taj planirani avion bio je odličnih performansi. Maksimalna brzina koju bi postizao bila je oko 1,8 maha, na nivou mora 1,1 mah, imao bi savremenu opremu za to vreme, takozvanu staklenu kabinu, a nosio bi nekoliko tona ubojnih sredstava. |
Kako navodi, fabrika aviona "Utva" u Pančevu dobila je za sklapanje tog aviona ogromne hale.
Foto: ST/Vladimir Lukić
- Mi smo imali ozbiljnu ekipu inženjera, tehnički institut je to radio sjajno, a interesantno je što je NATO izbombardovao 1999. baš te nove hale u Pančevu gde je trebalo finalizirati taj moćni avion. Da je projekat NA uspeo, svi bi od Triglava do Vardara imali posao - podvlači Lazanski.
ČINJENICE | |
---|---|
O moćnom lovcu | |
- projekat NA pokrenut je 1982, a u trenutku kada je obustavljen na njemu je radilo više stotina vrhunskih stručnjaka | |
- bilo je planirano da prvih pet prototipa (tri jednoseda i dva dvoseda) poleti 1995, a da serijska proizvodnja počne 1999. | |
- jugoslovenska privreda je za potrebe proizvodnje NA trebalo da otvori oko 100.000 radnih mesta | |
- troškovi projekta bili su procenjeni na skromne četiri milijarde dolara | |
- avion bi mogao da dejstvuje na ciljeve sa distance od 50 kilometara | |
- francuska firma "Snecma" razvila je motor M-88Y, gde je Y bila oznaka za Jugoslaviju | |
- sedište pilota projektovano je nagnuto, tako da može lakše da podnosi opterećenja u manevru | |
- pilot je na viziru kacige imao sliku leta i događanja u vazduhu i zemlji |