Opšti rat za "FOLKSVAGEN": Još 2 zemlje se priključile velikoj trci!


IZVOR: Bojana PAUNOVIĆ - 22.10.2019 | 19:30


Bitka za "Folksvagen" (VW) rasplamsala se u opšti rat! Nakon što je nemački gigant odložio odluku o gradnji fabrike u Turskoj, zbog vojne intervencije u Siriji i sankcija toj zemlji, uz Srbiju i Bugarsku, koje su bile u užem izboru, u trku su se uključile i Rumunija i Hrvatska.

Foto: Predsedništvo Srbije/Volkswagen

Aleksandar Vučić

Podsetimo, "Folksvagen" je posle dužeg analiziranja uslova koje su nudile države koje su se našle u užem izboru za izgradnju fabrike odabrao Manisu, 40 kilometara severoistočno od Izmira, na zapadnoj obali Turske, a proizvodnja je trebalo da počne 2022. godine. 

Kompanija je, ipak, prošle sedmice saopštila da je odložila konačnu odluku o izgradnji u Turskoj. Tako su se u novi krug velike trke vratile i zemlje jugoistočne Evrope koje su ranije bile zainteresovane - Srbija, Bugarska i Rumunija - ali se u bitku za investiciju vrednu 1,3 milijardi evra uključila i susedna Hrvatska, i to nakon službene posete nemačkog ministra privrede Petera Altmajera toj zemlji.

VW: Trenutno ne tražimo aktivno alternativne lokacije

"Folksvagen" ne traži aktivno alternativne lokacije za izgradnju nove fabrike automobila u Turskoj, izjavio je juče šef proizvodnje nemačke fabrike automobila Andreas Tostman. On je to kazao agenciji Rojters povodom ranije odluke kompanije da odloži odluku o izgradnji fabrike automobila u Turskoj zbog kritika zbog vojne ofanzive u Siriji.

- Pratimo razvoj događaja. Planovi za Tursku su trenutno na čekanju. Ne gledamo aktivno alternativne lokacije - rekao je Tostman.

Hrvatski ministar privrede Darko Horvat je nemačkom kolegi na sastanku poručio da je "Hrvatska spremna za realizaciju velike investicije u segmentu auto-industrije".

- Želimo da vratimo poverenje nemačkih investitora u Hrvatsku i uveriti ih da ovde postoji podsticajno investicijsko okruženje, jedan od najkonkurentnijih zakonodavnih okvira u regiji, kao i mnogobrojne komparativne prednosti, poput kvalitetne radne snage, vrlo pogodnog geostrateškog položaja, ali i korišćenja sredstava iz EU fondova - kazao je Horvat.

Ovo su zemlje koje bi VW

SRBIJA

Prednosti: Mogućnost da damo državne subvencije; Investicioni paket u kom nudimo besplatno zemljište, oslobađanje od poreza određeni broj godina i druge pogodnosti; Potencijalno otvoreno tržište Rusije, Belorusije; Kvalifikovana, a relativno jeftina radna snaga; Odlični utisci nemačkih kompanija koje već rade u Srbiji; Niske cene energenata;

Mane: Malo tržište; Nismo član EU

HRVATSKA

Prednosti: Član EU; Kvalifikovana radna snaga zahvaljujući kompaniji "Rimac automobili"; Tradicionalno dobri odnosi s Nemačkom; Imaju svu potrebnu infrastrukturu;

Mane: Teže dostupno tržište Rusije; Malo domaće tržište; Skuplja radna snaga u odnosu na Srbiju i Bugarsku

BUGARSKA

Prednosti: Umesto planiranih 135 miliona evra subvencija, povećali ponudu na 260 miliona evra; Član EU; Jeftina radna snaga; Niske poreske stope

Mane: Teže dostupno tržište Rusije; Malo domaće tržište

RUMUNIJA

Prednosti: Član EU; Investicioni bum traje godinama; Još krajem šezdesetih godina prošlog veka VW imao planove za gradnju fabrike u tadašnjoj komunističkoj Rumuniji; Brojni kooperanti VW već su stacionirani u Rumuniji; Već imaju fabrike automobila "Ford" i "Dačija", iskustva odlična; Veće domaće tržište u odnosu na Bugarsku i Srbiju;

Mane: Raširena korupcija unutar administracije, posebno na lokalu; Teže dostupno tržište Rusije; Naknadno se uključili u trku;

Svaka od navedenih zemalja kandidata ima svoje prednosti i mane, ali specifično je što je članstvo u EU sa jedne strane benefit, a sa druge hendikep. Naime, zemlje članice EU ne mogu ovom proizvođaču automobila da ponude direktne državne subvencije, a nama, koji nismo član, uz mogućnost da damo subvencije, potencijalno su mnogo otvorenija tržišta Rusije, Belorusije i još nekih država.

Govoreći o benefitima i za Srbiju i za nemačku kompaniju, Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije, istakao je da bi ova investicija umnogome doprinela stabilizaciji regiona.

Foto: Tanjug/Z. ŽESTIĆ

Marko Čadež

- Investicija "Folksvagena" pomogla bi stabilizaciji celog regiona i koristila toj kompaniji jer Srbija i dalje ima kvalifikovanu radnu snagu za ovu industriju - rekao je Čadež.