Vojska Srbije nakon duge pauze ponovo vrši izviđanje iz vazduha: Formirana eskadrila sa kineskim dronovima!


IZVOR: balkansec.net, Republika - 28.06.2020 | 12:38


Vojni analitičar Aleksandar Radić napisao je kolumnu o povratku izviđačke eskadrile u Srbiji koju prenosimo u celosti.

Foto: youtube.com/Ejército Ruso

Foto: Ilustracija

Formiranjem 353. izviđačke eskadrile sa kineskim bespilotnim letelicama Vojka Srbije nakon deset godina pauze dobiće važnu sposobnost izviđanja iz vazdušnog prostora.

Jedinica će koristiti dronove CH-92A koje mogu da se koriste za izviđačke zadatke i vatrenu podršku.

Prema propisima određena su formacijska mesta u novoj jedinici. Tablice iz Službenog vojnog lista broj 25/2020. otkrile su činove u 353. izviđačkoj eskadrili. Mesto komandanta predviđeno je za čin potpukovnika kao i u drugim jedinicama tog ranga. Eskadrila se sastoji od izviđačkih odeljenja CH-92A čiji će komandiri biti majori.

Predsednik Aleksandar Vučić je prošle godine na jednoj od vežbi izjavio da je ugovorena nabavka tri baterije i možemo pretpostaviti da će to biti tri izviđačka odeljenja.

Tabela formacijskih mesta ukazuje da će u eskadrili će osim odeljenja sa dronovima biti još dva: za senzore i obradu zaduženo za namenske izviđačke zadatke i Odeljenje za vazduhoplovnotehničko održavanje.

Sve vesti iz rubrike Srbija pročitajte ovde.

Numeričkom oznakom 353. eskadrile oživljala se tradicija nekadašnje avijacijske eskadrile koja je nosila taj broj od 1961. godine. U planu reorganizacije nazvanom "Drvar" određeno je da izviđačke vazduhoplovne jedinice tog ranga imaju početni broj 3

Tako je nastala i 353.eskadrila sa lovcima-bombarderima američkog porekla RF-84G Tanderdžet koji su prepravljeni u taktičke izviđače. U to vreme nalazili su se na aerodromu Pleso u Zagrebu. Od 1964. koristila je modifikovane američke lovce-presretače IF-86D Sejbr.

Eskadrila je rasformirana 1966. godine, ali je u Mostaru formirana nova istoimena jedinica sa RF-84G predviđena primarno za izviđanje na Jadranskom pomorskom vojištu. Američki avioni 1973. povučeni su iz naoružanja i uvedeni su domaći avioni IJ-21 Jastreb. Prvi Orlovi koji su izašli iz fabričkih hala Sokola u Mostaru 1981. godine uvršteni su u 353. eskadrilu.

U građanskom ratu piloti eskadrile leteli su sa Orlovima i Jastrebovima sa matičnog aerodroma i sa Batajnice i Tuzle za potrebe izviđanja u Slavoniji. Oružani konflikt proleća 1992. zahvatio je Hercegovinu. Jedan Orao je pogođen raketom Strela-2M, ali je uspeo pa prizemlji. Na stajanci je još jedan avion teško oštećen i bilo je jasno da avijacija mora da ode na istok. U prvoj polovini maja 1992. 353. eskadrila je premeštena na aerodrom Lađevci.

Foto: ST/V. LUKIĆ

Foto: Ilustracija

Posle Dejtonskog mira dogovoren je podregionalni mehanizam kontrole naoružanja i broj borbenih aviona (računajući izviđače) redukovan je na 155 komada. Jastrebovi su otišli u muzej, a 10 IJ-22 Orao su nastavili da lete, ali je zbog smanjenja broja aviona na aerodromu Batajnica ugašena je 352. izviđačka eskadrila koja je koristila 2 MiG-21R i 4 MiG-21M. Oni su postali odeljenje u sastavu 353. eskadrile.

Izviđači su snimali situaciju na Kosmetu od prvih sukoba sa albanskim pobunjenicima marta 1998. Na snimcima stranih TV kamera zabeleženi su letovi pilota Orlova iznad severne Albanije gde su se nalazili centri za obuku terorista.

Resursi aviona istekli su i tokom prošle dekade prizemljeni su svi izviđački i Orao i MiG-21. U vreme reorganizacije VS 2006. i 2007. od 353. eskadrile formirana su dva odeljenja – po jedno "migovsko" na Batajnica i "orlovsko" na Lađevcima, ali kao jedinice na papiru jer su ostale bez tehnike.

Poslednji pokušaj da se sačuva izviđačka avijacija bila je integracija aero-foto kamera sa Orla na dva MiG-21bis, ali morali su da se vrate na lovačke zadatke zbog nedostatka namenskih aviona. Odeljenja su rasformirana 2010. i od tada VS nije imala potencijala za izviđanje iz vazdušnog prostora.

Foto: ST/N. MANDIĆ

Foto: Ilustracija

Ostale su samo priče sa aerodroma o vremenima kada je avijacija imala sistem LORAP američkog porekla koji je za domaće prilike bio sredstvo strategijske vrednosti jer se koristio za bočno aero-foto snimanje zagraničnog teritorija desetine kilometara u dubinu.

Kada se trebala zahtvatiti veća dubina susednih država išlo se navisine leta i do 14.000 metara. Poslednji primerak MiG-21M koji je mogao da nosi LORAP prizemljen je zbog isteka životnog veka 2006. godine.

Sada sa kineskim dronovima CH-92A obnoviće se i 353. eskadrile i izviđanje iz vazdušnog prostora kao sposobnost od velike važnosti za VS.