PAPRENO! BIVŠI GRADONAČELNIK OJADIO GRAĐANE: Za jedan Đilasov most Ameri naprave sedam!
IZVOR: Biljana BOJIĆ - 04.12.2020 | 05:00
Lider SSP Dragan Đilas može da se podiči da je tokom gradonačelničkog mandata u Beogradu izgradio jedan od najskupljih mostova na planeti. O našem trošku. Na izgradnju Mosta na Adi potrošeno je, kako se navodi, oko 460 miliona evra. Ali za te pare Francuzi bi čak tri puta premostili Savu, Tajlanđani bi za duplo manje novca napravili arhitektonsko čudo, sa saobraćajnicama koje vise u vazduhu. A Amerikanci bi napravili čak sedam skromnijih, ali funkcionalnih mostova.
Naime, najviši drumski most na svetu - Mijo u Francuskoj, inače deo auto-puta koji spaja Pariz i Barselonu, više je nego duplo veći od ćuprije na Adi, ali je njegova gradnja bila jeftinija. Francuski most, dužine 2,5 kilometara, površine 77.770 kvadratnih metara, sa sedam nosećih stubova - pilona, od kojih je najviši visok 343 metra (za 23 metra je viši od Ajfelove kule) koštao je 400 miliona evra.
PROST RAČUN
S druge strane, Most na Adi je po konstrukciji neuporedivo jednostavniji - duplo je manje površine (43.554 kvadrata) od francuskog, ima samo jedan pilon, ukupna dužina mu je svega 969 metara! Francuzi su u most skrcali 200.000 tona betona, 36.000 tona čelika i 9.000 tona asfalta, a za beogradski most je potrošeno duplo manje materijala: 164.927 tona armature i betona zajedno. Prosta računica ukazuje da bi Francuzi s našim parama i radnom snagom mogli na Savi da sagrade bar tri mosta.
Francuzi su, naime, kilometar mosta izgradili za 160 miliona evra, što bi značilo, kako je ukazivano, da je tokom izgradnje Mosta na Adi negde isparilo oko 300 miliona evra. Đilas je pre dve godine objasnio da je tih 300 miliona evra otišlo na saobraćajnice, na šta je reagovao i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, pitajući "koje to pristupne saobraćajnice koštaju 300 miliona evra".
Sumnju da je Most na Adi preplaćen potvrđuje poređenje s drugim mostovima u svetu (pogledaj tabelu).
Penobskot most, SADAmerička država Mejn, most na reci Penobskot je izgrađen 2006, skroman, ali funkcionalan Dužina: 646 metara Visina: 136 metara Cena: 65.000.000 evra Za jedan Most na Adi moglo je da se napravi sedam ovakvih, američkih, mostova |
Most Mijo, FrancuskaNajviši drumski most na svetu, otvoren je 2004, deo auto-puta koji spaja Pariz i Barselonu. Čini ga sedam pilona Dužina: 2.460 metara (najduži raspon 342 m) Visina: 343 metara Cena: 400.000.000 evra Pošto ima ima sedam pilona i najduži raspon, sličan Mostu na Adi (s tim što je skoro duplo viši), Francuzi bi premostili Savu tri puta |
Most Pumipun, TajlandMost iz dva dela, povezan saobraćajnicom koja visi 50 m u vazduhu, otvoren je u Bangkoku 2006. Dužina: 1.284 metra (najduži raspon 398 m) Visina: 173 metra Cena: 240.000.000 evra Za duplo manje novca, Tajlanđani su izgradili dva mosta i spojili ih saobraćajnicom koja lebdi u vazduhu. Posle ove, svaka priča o komplikovanim pristupnim putevima pada u vodu |
Zihoumen most, KinaSpaja dva ostrva u oblasti Žoušan, na istočnoj obali Kine. Otvoren 2009. godine Dužina: 2.700 metara (najduži raspon 1.650 m) Visina: 211 metara Cena: 289.000.000 evra Da je most preko Save koštao po metru dužine kao ovaj kineski, ne bi bio skuplji od 100 miliona evra |
Stounkatrs most, KinaMost "kamenorezac" u Hongkongu, otvoren krajem 2009. godine, povezuje dva ostrva Dužina: 1.596 metara (najduži raspon 1.018 m) Visina: 298 metara Cena: 274.000.000 evra Ovakvom gradnjom bismo premostili Savu dva puta |
SUMNJIVE USLUGE
Odgovor na pitanje "gde su naši novci" krije se, možda, navode sagovornici Srpskog telegrafa, delimično u navodima medija da su Đilas i njegovi saradnici trošili milione evra kroz sumnjive konsultantske usluge preko konzorcijuma tri firme koje su gradile most.
Foto: Promo foto
- Plaše me svakodnevne nove informacije koje dalje podgrevaju sumnje u organizovani kriminal u koji postoji sumnja da je umešan i Dragan Đilas. Očigledno je da je Most na Adi jedna preskupa građevina i o tome je stručna javnost i tada upozoravala. Informacija da je za navodne konsultantske usluge otišlo toliko miliona evra jeste i bedno i opasno. Svima nama koji se bavimo antikorupcijom jasno je da se preko ovakvih navodnih usluga novac najlakše pere jer se najčešće radi o autorskim honorarima - kaže za Srpski telegraf Mario Spasić, generalni sekretar Saveta za monitoring i borbu protiv korupcije "Transparentnost".
Saveti za osam miliona evraPrema pisanju medija, Đilas je iz budžeta isplatio skoro 2,5 miliona evra na ime navodnih savetodavnih usluga u vezi sa izgradnjom Mosta na Adi. Novac je preko austrijske i grčke firme koje su gradile most isplaćen grčkoj firmi "Seal commercials" S. A., čiji je vlasnik Rajan Rajičić, blizak saradnik Đilasovog kuma Dragana Ješića Ješe. To je, kako se navodi, samo jedna transakcija, te da je isplaćeno oko osam miliona evra. U sve je bio uključen i nekadašnji direktor jedinice za implementaciju projekta u Direkciji za građevinsko zemljište Zoran Rubinjoni. Biznismen, član konzorcijuma koji je gradio most, tvrdi da je Rubinjoni prenosio Ðilasove naloge da se sredstva za navodni konsalting uplate grčkoj kompaniji "Seal commercials" S. A. Jedini pravni zastupnik konsultantske kuće bio je Rajan Rajičić, koji je pak u komunikaciji bio sa Draganom Ješićem, Ðilasovim kumom. Grčkoj firmi je, tvrdi biznismen iz konzorcijuma, na ime konsultacija isplaćeno 2.491.506 evra (na slici se vidi šema kako je funkcionisao sistem). Ovo je, prema tvrdnjama stranog biznismena, samo jedna od transakcija. Tvrdi da je firmi "Seal commercials" na osnovu fiktivnih računa isplaćeno ukupno oko osam miliona evra. |
Krajnje je vreme, dodaje on, da se oglasi tužilaštvo i razveje ili potvrdi sumnje jer na eventualnu višemilionsku pljačku narod se gnuša i očekuje odgovore.
Đilas, inače ni juče, četvrti dan zaredom nije odgovorio na naša pitanja vezano za njegovu imovinu.