LITIJUM KLJUČAN I U NAREDNOM VEKU: Sve veća potražnja za metalom budućnosti
IZVOR: Republika - 27.11.2023 | 11:17
Nauka nema drugo rešenje koje je pouzdano, jeftino i daje toliko energije.
Svet ulazi u novu industrijsku revoluciju, u kojoj su prioritet dekarbonizacija i ispunjenje zelene agende, pri čemu će litijum i dalje biti ključni element i u 22. veku.
Zelena tranzicija stavila je u fokus kritične mineralne sirovine kao ključne za borbu s klimatskim promenama. Među njima je litijum, kao neophodna komponenta litijum-jonskih baterija, i očekuje se da ovaj metal reši najveći izazov energetske tranzicije, a to je skladištenje energije. Litijum je ključan za elektrifikaciju transporta, koja je presudna za ciljeve dekarbonizacije.
BELO ZLATO
Potražnja za litijumom ubrzano raste zbog električnih vozila, ali se on koristi i u manjim proizvodima, kao što su baterije za pametne telefone i e-bicikle. Svetska banka predviđa da će do 2050. biti potrebno pet puta više grafita, litijuma i kobalta jer se bez njih ne mogu izgraditi zelene tehnologije, kao što su vetroturbine, solarna i geotermalna energija i skladištenje energije. Predviđa se i da će električna vozila činiti 50 odsto lakih vozila na putevima do 2030, što znači da će svetska potražnja za litijumom porasti. Osim toga, litijum-jonske baterije su lagane, brže se pune, duže traju i imaju veću gustinu energije od alternativa.
Prof. dr Dejan Ilić, svetski priznati naučnik, inovator, univerzitetski profesor, privrednik i naučni savetnik nemačke države ukazao je na portalu odrzime.rs da su litijum-jonske baterije stvar budućnosti jer se u ovom slučaju tehnologije ne smenjuju, nego nadovezuju.
- Litijum-jonske baterije će još 100 godina da budu u prednosti u odnosu na klasične. A kad je reč o sistemima na električni pogon, litijum-jonske baterije će još 150 godina biti najbolje rešenje. Za sada nema ničega drugog što daje toliko energije, pruža određenu sigurnost i pritom je toliko jeftino. Svi ostali sistemi uglavnom nemaju jačinu od 3,7 volti ili im je problem punjenje koje je suviše sporo ili nesigurno - rekao je prof. Ilić.
On je u istom intervjuu naglasio da se o litijumu govori kao o belom zlatu.
- Od ukupne proizvodnje litijuma prošle godine, samo 30 odsto otišlo je na baterije, keramiku i staklo, a sve ostalo u vojnu i kosmičku tehnologiju. Sva jedinjenja s litijumom su jednostavna za dobijanje, jer treba manje energije, i zato će još dugo da imaju prednost. Dakle, da bi me naš narod dobro razumeo, ono što je nekad nafta bila za Kuvajt, litijum može da bude za Srbiju - rekao je prof. Ilić.
NIČU GIGAFABRIKE
U izgradnji gigafabrika i fabrika za baterije prednjače azijske zemlje, ali Evropa hvata korak. I u Srbiji se razvijaju fabrike za baterije, već postoji "ElevenS" u Subotici, a najavljen je dolazak "InoBata" u Ćupriju. S potencijalnim razvojem litijumskog projekta Jadar, Srbija bi imala sirovinu i potencijal da dodatno razvije novi segment ekonomije, a to je e-mobilnost.
Nobelovac Stenli Vitingem: Prelazimo na metalne litijumske baterije
Nobelovu nagradu za hemiju 2019. dobili su Džon Gudinaf, Stenli Vitingem i Akira Jošino za razvoj litijum-jonskih baterija. Kraljevska švedska akademija nauka je tim povodom saopštila da su litijum-jonske baterije napravile revoluciju u našim životima jer ih koristimo od mobilnih telefona i laptopova do električnih automobila, čime su dobitnici nagrade postavili temelj bežičnog društva bez fosilnih goriva. Profesor Stenli Vitingem ove godine je izneo šta smatra sledećom fazom u evoluciji baterija.
- Naš cilj je prelazak s litijum-jonskih na litijumske (metalne) baterije. Dakle, ako možemo da udvostručimo gustinu energije u trenutnim baterijama, to će automatski smanjiti troškove barem za 50 odsto - rekao je Vitingem.
Zlatna pravila bezbednosti
1. Litijum-jonske baterije potpuno su bezbedne ako se pravilno upotrebljavaju, ali upotrebljavajte samo sertifikovane.
2. Isključite bateriju i punjač s napajanja kada se punjenje završi da biste izbegli pregrevanje.
3. Baterije čuvajte i punite na sobnoj temperaturi. Problemi se mogu javiti na temperaturama ispod nule ili iznad 40 stepeni Celzijusa.
4. Držite baterije i uređaje dalje od izvora toplote ili zapaljivih materija, ne ostavljajte ih u vozilima i ne izlažite suncu.
5. Održavanje baterija i uređaja treba da obavi kvalifikovani stručnjak.
6. Prestanite da koristite uređaje ili baterije kad primetite da cure ili se puše, imaju neobičan miris, promene boju i oblik.