RAKETA BOLID NAPADA PUTINA: "Meklaren" pravi hiperzvučni projektil!


IZVOR: Igor KOZARSKI - 07.07.2024 | 20:00


Britanski generalštab zahteva brzinu veću od 6.437 kilometara i mogućnost zaobilaska ruskog PVO.

Foto: Tanjug/AP, Nhac Nguyen (POOL)/Pool Photo via AP
RAKETA BOLID NAPADA PUTINA: "Meklaren" pravi hiperzvučni projektil!

"Meklaren", čuveni proizvođač bolida Formule 1, pravi monstruoznu hipersoničnu raketu za napad na Vladimira Putina. Ova kompanija potpisala je 1,1 milijardu evra vredan ugovor s britanskim ministarstvom odbrane o projektovanju hiperzvučne rakete koja će leteti brzinom većom od pet maha (6.437 kilometara na sat) i imati takve manevarske sposobnosti da će moći da naglo poveća visinu i preskoči PVO, posle čega će moći da se obruši na bilo koji cilj u Rusiji.

PROBE I S LASEROM

Ministarstvo odbrane u Londonu želi ove rakete u roku od šest godina, da bi sustiglo Rusiju i Kinu, koje ih već imaju. Ugovor su potpisali komandant britanske ratne mornarice viceadmiral Endru Berns i Pirs Tin i Dai Pauel iz "Meklarena".

Ovo je veliki izazov za "Meklaren", čiji najbrži bolid dostiže brzinu od 386,4 kilometra na sat, ali su u kompaniji uvereni da će uspeti. Generalštab u Londonu prihvatio je izazov Rusije i Kine u ovoj oblasti u aprilu, kad je objavio da se radi na laseru koji će biti sposoban da obara ruske i kineske hiperzvučne rakete. Najavljeno je povećanje vojnog budžeta za 82 milijarde evra do 2030, a u program je uneto i konstruisanje britanske hiperzvučne rakete, što je povereno "Meklarenu".

Predviđeno je da raketa može da se ispali s britanskih aviona tajfun ili F-35 i u tom slučaju ona bi imala manji domet i nosivost od varijante namenjene za dejstvo sa zemlje. Takođe, i mornarica želi verziju za brodove. Ministarstvo odbrane krajem prošle godine formiralo je konzorcijum od oko 80 kompanija koje su bile zadužene da osmisle odgovarajući projekat, a ispalo je da je "Meklaren" bio najbrži i najbolji.

POSAO OD NULE

Izvori iz Vajthola, uključeni u projekat, rekli su će izgradnja projektila biti posebno teška jer neki od potrebnih materijala još ne postoje i moraju se razvijati od nule da bi izdržali visoku temperaturu koja dolazi s hipersoničnim brzinama. Drugi izazov za "Meklaren" biće konstruisanje skramdžet motora, koji koristi komprimovani vazduh za sagorevanje raketnog goriva pri hipersoničnim brzinama. Međutim, "Meklaren" već ima iskustvo s ovom tehnologijom, zahvaljujući ranijoj saradnji s američkim proizvođačem borbenih aviona "Lokid Martin".


"MEKLAREN" S "LOKID MARTINOM" VEĆ RAZVIO SPECIJALNE MOTORE


Jefremov: Mi smo 15 godina ispred Zapada

Džo Bajden, američki predsednik, rekao je da je ruske hipersonične rakete lansirane na ukrajinske gradove skoro nemoguće zaustaviti. Na primer, oborena su verovatno dva kinžala, ali nijedan od devet cirkona. Putin će se verovatno o pretnji koju predstavlja projekat "Meklarena" posavetovati s Herbertom Jefremovim (91), ocem hipersoničnih raketa, koji je ovu tehnologiju razvio još pre četiri decenije.

- Sovjetsko rukovodstvo nije bilo zainteresovano jer su više voleli da imaju 12.000 raketa nego nekoliko stotina. Međutim, Putin je odmah razumeo o čemu se radi i zato smo ih prvi napravili, pa smo 15 godina ispred ostalih - ispričao je Jefremov, čiji konstruktori su prvi uspeli i da održe stalnu hiperzvučnu brzinu s raketom cirkon.

Poslednja odbrana Moskve S-500 "Prometej"

Ruski inženjeri su već konstruisali i sistem za obaranje neprijateljskih hiperzvučnih raketa. To je oko 2,5 milijarde dolara vredan S-500 "Prometej". Prednost ovog PVO sistema je i radar "Jenisej", koji može da otkriva ciljeve i na udaljenostima od 2.000 kilometara, pa je namenjen i za obaranje satelita u orbiti.


RUSKA TRIJADA SUDNJEG DANA: KINŽAL, CIRKON I AVANGARD


1. Kinžal (brzina: 11.287 km/h, snaga: 200 kilotona, oko 10 Hirošima)
Ova raketa ispaljuje se s aviona iznad atmosfere, gde nema otpora vazduha, a onda u zaokretu brzina pada do 3.500 km/h, kad je najranjivija. Potom na letu prema cilju opet ubrzava do 7.300 km/h.
2. Cirkon (brzina: oko 11.025 km/h; snaga: 200 kilotona, oko 10 Hirošima)
Mornarička hiperzvučna raketa namenjena, pre svega, za uništenje cele flote ili pojedinačnih brodova s konvencionalnom bojevom glavom. Upotrebljena je i u verziji zemlja-zemlja, verovatno s lansera PVO sistema S-300/
3. Avangard (brzina: 25.748 km/h; snaga: dva megatona, oko 100 Hirošima)
Nosač avangarda je strateška interkontinentalna raketa sarmat. Namena ovog balističkog projektila je da zaobiđe PVO i donese od 10 do 20 hipersoničnih raketa avangard do teritorije Amerike, gde bi ih ispalila na gradove.

Amerika ulaže 140 milijardi dolara godišnje

SAD su u razvoj krenule kasno, pa se desio niz neuspešnih proba. Početkom ove godine izveden je uspešan let iznad Pacifika, pa su SAD navele da će već naredne godine imati prvu hiperzvučnu raketu. Pentagon je počeo ispitivanja 2010. i od tad je odustao od četiri projekta: DARPA, "Falcon HTV-2", AHW I HCSW.

Kongres je 2021. priznao da zaostaje za Rusijom i Kinom, a prema Njuzviku, Pentagon sad istovremeno razvija devet programa hiperzvučnih raketa i na to godišnje troši oko 140 milijardi dolara. Smatra se da je AGM-183 ARRW najperspektivniji. Ovu raketu razvija "Lokid Martin". Trebalo bi da ima brzinu od oko 20.000 km/h, ali domet od samo 900 kilometara. Osim toga, koncern "Rajteon" dobio je milijardu dolara za razbije rakete HACM, za lansiranje s aviona.

Si lansira s kopna i mora, ali i s balona

Kina je razvila hipersonično oružje koje se lansira s kopna, mora i vazduha. Raketa DZ-ZF ušla je u upotrebu 2018, a NATO radari zabeležili su da leti brzinom od oko 11.000 kilometara na čas. Četiri godine kasnije, Kina je lansirala ove rakete i s balona, a potom i s brodova.

Takođe, pojavile su se i rakete-nosači, pa je kineski program počeo previše da liči na ruski. Na zapadu su istog trenutka shvatili da je Kremlj predao hiperzvučnu tehnologiju Kini, a onda su i Iran i Indija objavili da imaju ove rakete. Očekuje se sličan razvoj situacije i sa Severnom Korejom, koja je nedavno potpisala vojni pakt s Rusijom.

Ipak, Zapad najviše brine to što Kina sad gradi aerodinamični tunel za brzine od 30 maha.

BONUS VIDEO: