EVO KAKO JE UNET EKSPLOZIV U AVION ŠEFA "VAGNERA": Prigožina ubili DIVERZANTI, zamenili hladnjak i kočnicu točka!
IZVOR: Igor KOZARSKI - 25.08.2023 | 20:00
KOMPANIJA "DŽETIKA" SAOPŠTILA DA JE KORISNIK DRUGOG AVIONA I DA ON NIJE PRIPADAO "VAGNERU"
Pentagon je saopštio da američki sateliti nisu zabeležili da je ispaljena PVO raketa u vreme kada je pao avion šefa "Vagnera" Jevgenija Prigožina embrajer legasi 600, a moskovski mediji iz svojih izvora preneli su da su uoči poslednjeg putovanja u kojem je poginulo 10 putnika i članova posade zamenjeni točak i turbohladnjak.
Takođe, da islednički komitet polazi od pretpostavke da se eksplozija dogodila u odseku točka, pa ostaje da se utvrdi da li je paklena mašina podmetnuta u Moskvi ili, eventualno, u Africi, odakle je Prigožinov tim doleteo u Rusiju.
HTEO DA PRODA AVION
Brazilska kompanija "Embrajer" saopštila je da zbog sankcija SAD nije servisirala ovaj avion od 2019. Verovatno je to navelo Prigožina da avion ponudi na prodaju za pet miliona evra kompaniji "Rusdžet".
Prema navodima Moskovskog komsomolca, sredinom leta avion je prošao tehnički pregled na aerodromu "Šeremetjevo", a nakon toga dogodila su se dva ozbiljna kvara.
Tako je uoči poslednjeg putovanja Prigožina i njegovog tima zamenjena kočnica levog točka, koju je dostavila neka ruska avio-kompanija. Zamenjen je i turbohladnjak, koji služi za ubacivanje vazduha u kabinu i održavanje pritiska. Turbohladnjak je prektično prošvercovan iz SAD, ali je prilikom transporta oštećen. Navodno su ga ispustili u skladištu aerodroma "Šeremetjevo".
Dostavljač je odvezao oštećeni turbohladnjak i nedelju dana kasnije doneo drugi za 70.000 evra. Navodno još nije utvrđeno odakle potiče taj aparat, ali je on postavljen u avion. Sve vreme avion se nalazio na otvorenom na "Šeremetjevu" i pristup je bio odobren samo dvojici avio-inženjera i direktoru firme "MNT avija".
Tim avionom Prigožin je u petak 18. avgusta odleteo u Centralnoafričku Republiku (CAR), gde se sreo s predsednikom Fostinom Arčenjdžom Tuaderom. Američki Volstrit žurnal navodi da je Prigožin rekao da njegova pobuna u Rusiji 24. juna neće smetati radu "Vagnera" u CAR i obećao da će dovesti pojačanje i promovisati nova ulaganja u poljoprivredu.
LET BIO ODLOŽEN
Sledećeg dana Prigožin se sastao s predstavnicima sudanskih snaga za brzo reagovanje, kojima je u zamenu za rudnike zlata pomogao da potisnu vojsku iz baze u prestonici Kartumu i zauzmu jedno od preduzeća namenske industrije.
Potom je otišao u Mali, odakle je objavio poslednju video-poruku u ponedeljak 21. avgusta i potom odleteo u Moskvu. Odatle je u utorak trebalo da otputuje u Sankt Peterburg, ali je i taj let odložen za jedan dan, pri čemu je broj putnika povećan s tri na sedam.
Eksplozija odvalila krilo
Ruski mediji prenose tvrdnje svojih izvora iz istrage da se eksplozija dogodila u odseku točka, usled čega se odlomilo krilo, koje je potom odseklo rep. Usisnik turbohladnjaka takođe se nalazi u korenu krila, kao i točak, a sam aparat ukoso iznad njega.
Nagađa se da li je eksplozija odmah odvalila krilo ili je ono, oštećeno, izdržalo još 32 sekunde, koliko je avion gubio visinu s 8,5 na 6,1 kilometara i potom pao kod sela Kuženkino u Tverskoj oblasti.
Rep aviona pronađen je oko 2,5 kilometara od sela, a drugi krupan deo, verovatno krilo, na 3,5 kilometara.
Afrička Al Kaida objavila džihad protiv vagnerovaca
Nusrat el Islam, afrička filijala Al Kaide, tokom boravka Prigožina u Maliju, objavila je džihad protiv "Vagnera". Poziv afričkim muslimanima u rat objavljen je preko njihove medijske organizacije Az Zalaka.
Ova teroristička organizacija rasprostranjena je u Maliju, Burkini Faso i Nigeru, odakle vojne hunte proteruju bivše kolonijalne gospodare Francuze, njihov jezik, trupe i obaveštajnu službu DSGE. Pritom, u Maliju i Burkini Faso baze "Vagnera" zamenile su francuske.
Poginuo i ključni čovek za naplatu u nafti i zlatu
Prigožinom je poginuo i bivši potpukovnik specnaza GUR Dmitrij Utkin (53), pozivno Vagner, po kom je grupa dobila ime.
Takođe i Valerij Čekalov (47), pozivno Rover. Bio je ključna figura Prigožinove kompanije "Konkord" i zadužen za pozadinsko obezbeđenje "Vagnera". Zahvaljujući njemu, hiljade vagnerovaca brzo su se prebacivale iz jedne u drugu afričku zemlju, odakle su proterane francuske trupe i baze. Preko firme "Evro polis" naplaćivao je državama usluge "Vagnera" u nafti i zlatu.
Jevgenij Makarjan (38), pozivno Makar, Aleksandar Totmin (31), pozivno Tot, i Sergej Propustin (44), pozivno Kedar, bili su telohranitelji Prigožina, a Nikolaj Matusejev je vodio njegov Telegram kanal i snimao izjave, uključujući i poslednju iz Malija.
Poginuli su i pilot Aleksej Levišin i kopilot Rustam Karimov, kao i stjuardesa Kristina Raspopova.
Nisu imali vremena da uzmu padobrane
Još nema vesti da je nađena takozvana crna kutija iz aviona u kom su poginuli vagnerovci.
Prema nezvaničnim informacijama, Prigožinova služba bezbednosti pre svakog leta pregledala je avion, a i on sam ozbiljno se odnosio prema pitanju bezbednosti. Naime, Prigožin je tražio da se posla svakog leta uništi spisak putnika i često je menjao avione da se ne bi znalo kojim putuje.
Oba aviona embrajer legasi 600 koje je koristio Prigožin bila su snabdevena padobranima. Međutim, pretpostavlja se da su se svi u avionu onesvestili zbog naglog pada pritiska nakon odlamanja krila.
Ruska kompanija za bezbednost vazduhoplova "Džetika" objavila je da je Prigožin putovao samo jednim avionom. Podsetimo, u tom trenutku u blizini se nalazio drugi avion, s brojem RA-02748, koji je nakon nesreće kružio oko Moskve i sleteo tek nakon sat vremena. Međutim, "Džetika" je saopštila da je to avion koji ona eksploatiše na osnovu lizinga. Takođe, da to nije embrajer legasi 600, već biznis-džet embrajer 135.
- Ovaj avion nikada nije bio u vlasništvu Prigožinove kompanije "Konkord" ili njenih ćerki-firmi. Leteo je bez putnika u suprotnom pravcu iz Sankt Peterburga i mimoišao se s Prigožinovim. Avion je dobio dozvolu za sletanje na biznis-aerodrom "Ostafkino" - navela je "Džetika".
Ovaj avion već sledećeg dana nastavio je put u prestonicu Azerbejdžana Baku, gde je ukrcao putnike.