DRANJE GRAĐANA UZ AMIN KOMISIJE ZA ZAŠTITU KONKURENCIJE! Hrvati oteli srpsko tržište: Cenu kafe DIGLI U NEBO!


IZVOR: Katarina BLAGOVIĆ - 15.11.2024 | 20:00


"Atlantik grupa" Emila Tedeskog kupila "Štraus adrijatik" i sada drži četiri brenda, mada su obe firme kažnjavane zbog štelovanja cena

Foto: Tanjug/AP, Foto promo, Printscreen
DRANJE GRAĐANA UZ AMIN KOMISIJE ZA ZAŠTITU KONKURENCIJE! Hrvati oteli srpsko tržište: Cenu kafe DIGLI U NEBO!

"Atlantik grupa" hrvatskog preduzetnika Emila Tedeskog, koja je bila kažnjena za štelovanje cena kafe s ciljem da uništi konkurenciju kupovinom "Štraus adrijatika", raširila je svoj udeo na tržišta proizvodnje i veleprodaje domaće mlevene kafe do čak 70 odsto i tako postala apsolutni gospodar tržišta u Srbiji!

Time su otvorili put da sami određuju cenu kafe u Srbiji, a koja je u poslednjih pet godina poskupela 46 odsto, ali i da počiste male proizvođače. A promene na tržištu su odmah po kupovini počele - cena kafe je porasla u julu čak od 30 do 55 dinara, a čišćenje konkurencije je u toku.

KLJUČ U BRAVU

"Atlantik grupa", vlasnik "Grand kafe" i "Barcaffe", uz amin Komisije za zaštitu konkurencije u Srbiji, na proleće ove godine za 40 miliona evra je došla do još dva brenda, donkafe i C kafe. Pitanje je kako je ovakvo preuzimanje omogućeno firmi koja je već kažnjena za nameštanje cena, a kako bi se rešila konkurencije. Podseća radi, "Atlantik grupa" je godinama nameštala cene upravo sa "Štraus adrijatikom", firmom koju je nedavno kupila, i zbog čega su obe kompanije kažnjene s oko dva miliona evra.

Komisija za zaštitu konkurencije: Sve smo uzeli u obzir

Komisija za zaštitu konkurencije u svom odgovoru navodi da je uslovno odobrila koncentraciju tržišta, kao i da je uzela u obzir postupak ispitivanja povrede konkurencije.

U odgovoru dostavljenom Srpskom telegrafu, između ostalog, kaže se da su obe kompanije u toku prijave koncentracije zajedno imale 42-47 odsto tržišnog udela, a u okviru tog tržišta, na tržištu proizvodnje i veleprodaje domaće mlevene kafe u Srbiji, njihov zajednički udeo u koncentraciji na ovom tržištu iznosio je 60-70 odsto (tačni tržišni udeli su zaštićeni podaci kao poslovna tajna).

Naglašava se da su ovim firmama postavljena tri uslova koje moraju da ispune da bi se predmetna koncentracija realizovala.

Sa druge strane, scenario koga su se plašili mali proizvođači počeo je da se dešava. Jedan od njih, koji je insistirao na anonimnosti, rekao je da je morao da stavi ključ u bravu svoje pržionice jer posla više nema. 

- Već godinama veštački održavam posao, nemam zaradu, tako je napravljeno tržište da sve ide jednoj ili dvema firmama. Upropastili su nas. Mogu da se igraju s cenama - da stave nerealno visoke, da spuste da budu nerealno niske, a mi mali ne možemo da ih pratimo - kaže naš sagovornik.

"Atlantik grupa": Mi smo ispod 50 odsto

Iz "Atlantik grupe" su odgovorili za naš list da je tokom akvizicije, prema podacima o uvozu i izvozu kafe na tržištu Srbije, ukupan tržišni udeo dve firme bio ispod 50 odsto.

- Prema podacima istraživačke agencije "Nielsen", koja meri tržište u segmentu maloprodajnih lanaca, tržišno učešće naše grupe u tradicionalnoj kafi (objedinjeno "Adrijatik štraus" i "Atlantik grand") nakon akvizicije, zaključno sa septembrom ove godine, dodatno je palo za oko četiri procentna poena. U isto vreme, ostali proizvođači su povećali svoj udeo na tržištu maloprodaje. Takođe, sa završetkom akvizicije, oba proizvođača prestala su da proizvode robne marke nakon isteka ugovora - poručili su iz ove kompanije za Srpski telegraf uz tvrdnju da nabavna cena kafe na svetskom tržištu drastično raste.

SUMNJIVA DOZVOLA

Oni koji još odolevaju kažu da se pribojavaju da će "Atlantik grupa" u jednom momentu da počisti preostalu konkurenciju dampingom (nerealnim obaranjem cena, gde nema nikakve zarade).

Dejan Gavrilović iz Efektive kaže da su "Atlantik grupa" i "Štraus adrijatik" i pre spajanja zloupotrebljavali dominantan položaj, a onda je Komisija za zaštitu konkurencije dozvolila spajanje. To, prema njegovim rečima, znači da sad više nema dve strane da učestvuju u dogovaranju, sve se odvija u okviru iste kuće, i da je sad samo pitanje da li će to oni uraditi.


Pljačkaši i trovači iz "Merkatora"

Ovo nije prva hrvatska kompanija koja pravi haos na srpskom tržištu. "Merkator S" je, podsetimo, grubo prekršio Zakon o bezbednosti hrane, zbog čega su na optužnici ne samo ova kompanija kao pravno lice već i troje visokopozicioniranih direktora firme V. K., N. C. i J. B. jer su prodavali otrovne paprike.

Foto: ST/Vladimir Lukić, Profimedia

Fabris Peruško i Lazar Marković

Takođe, oni su ogromnim bonusima za direktore Fabrisa Peruška i Lazara Markovića isisavali pare iz Srbije dok dobavljačima duguju čak 130 miliona evra. Istovremeno, rasprodali su u poslednjih godinu dana dobar deo imovine, a najviše trpe zaposleni i njihovi poslovni saradnici, odnosno ukupno oko 30.000 ljudi.

- Očigledno da takva dozvola nije trebalo da im bude izdata jer su zloupotrebljavali dominantan položaj - kaže Gavrilović za naš list i dodaje:

- U principu, nije okej dati im toliko tržište bez obzira na to što je projekcija komisije da će "Altantik" prodajom svoje fabrike da smanji udeo na tržištu. Sigurno "Atlantik" nije ušao u akviziciju da bi ostao na istom nivou na kom je bio ili da padne njegov udeo. Ta projekcija komisije, gde kažu da će nakon prodaje fabrike da padnu na prihvatljiv udeo, je pod znakom pitanja.

BONUS VIDEO: