CARINE ZA KANADU, MEKSIKO I KINU, NA REDU EU: Evropa drhti zbog Trampove odluke! NI SRBIJA NEĆE OSTATI NEOKRNJENA


IZVOR: Miloš SIMEUNOVIĆ - 28.11.2024 | 18:06


Automobilska industrija, pre svega Nemačke, mogla bi da doživi katastrofalan udar

Foto: Tanjug/AP, Shutterstock
CARINE ZA KANADU, MEKSIKO I KINU, NA REDU EU: Evropa drhti zbog Trampove odluke! NI SRBIJA NEĆE OSTATI NEOKRNJENA

Kina, Meksiko i Kanada izvoziće automobile u SAD uz carinske stope koje će biti uvećane čak 25% koliko prvih dana novog mandata Donalda Trampa u Beloj kući. Posle njih, po svemu sudeći, na sličnu meru će morati da se pripremi i Evropska unija.

Kao što je i najavio, Tramp će, pre svega, gledati kako da pomogne američkoj automobilskoj industriji, a da bi njoj dao vetar u leđa, neko će morati da strada. U ovom slučaju ponajviše evropski automobilski giganti. Direktno jer će izvoz iza njih biti skuplji, indirektno zato što su u proteklom periodu veći broj pogona preselili upravo u pomenute tri zemlje zbog manjih carina i jeftinije radne snage.

SVE LANČANO

Konačno, da zaključimo ovaj niz loših vesti konstatacijom da će i Srbija teško proći neokrnjeno, s obzirom na to da u našoj zemlji posluje mnogo proizvođača automobilskih komponenti koji snabdevaju evropske auto-fabrike. Dakle, ako njima padne broj prodatih vozila, pašće i potražnja za komponentama, odnosno obim posla u pogonima u Srbiji.

Nemačke gigante sustiže problem za problemom. Podsetimo, kriza najvećeg nemačkog, a i evropskog proizvođača automobila "Folksvagena" (VW) dugo traje. Firma je zbog problema u poslovanju i manjeg obima prodaje (posebno električnih vozila) posegla za otpuštanjima, a neke procene, i to ne najpesimističnije, dovode u pitanje čak četvrtinu radnih mesta u toj kompaniji.

Lančana reakcija za koju nemamo nikakvu krivicu, ali teško da nam je to neka uteha.
Uglavnom, novoizabrani američki predsednik potvrdio je da će među njegovim prvim ekonomskim merama nakon dolaska u Belu kuću biti povećanje carina na proizvode koji dolaze iz Kine, Kanade i Meksika. Taj rast, kao što rekosmo, iznosi 25%, a krajem oktobra i početkom novembra Tramp je u nekoliko navrata najavio da će carine biti povećane i prema Evropskoj uniji, pominjući, doduše, nešto manji raspon od 10-20%.

Tramp je, podsetimo, dosta pažnje usmerio na Kinu, ali je takođe EU nazvao mini Kinom. Krajem oktobra upozorio je da će Unija na kraju da plati i obećao da će doneti "Trampov zakon o recipročnoj trgovini".

Angela Merkel: Opsednut je nemačkim automobilima

O Trampovoj opsednutosti nemačkim automobilima piše Angela Merkel, bivša kancelarka, u svojim nedavno objavljenim memoarima. Kako kaže, novi lider SAD imao je ideju da protera nemačke automobile iz SAD.

- Uvek je govorio da bi, ako bi postao predsednik, uveo tako visoke carine da bi nemački automobili nestali s ulica Menhetna - rekla je Merkelova.

- Ne uzimaju naše automobile. Ne uzimaju naše poljoprivredne proizvode. Prodaju milione i milione automobila u SAD. Ne, ne, ne! Moraće da plate veliku cenu - naglasio je na skupu u Pensilvaniji (istini za volju, predizbornom, kada je retorika po pravilu jača).

LOŠE PROCENE

Kako pišu nemački mediji, Trampove restriktivne mere najviše bi pogodile tu zemlju, ali i Slovačku, u kojoj je otvoren najveći broj pogona za proizvodnju vozila iza kojih stoje nemački giganti. Klemens Fuest, predsednik Instituta IFO iz Minhena, upozorava da bi carina od 20 procenata na uvezenu robu mogla da uzrokuje pad nemačkog izvoza u SAD od oko 15% i ekonomsku štetu od 33 milijarde evra na godišnjem nivou. Nemački ekonomski institut (IW) iz Kelna izračunao je da bi trgovinski rat carinama od deset odsto mogao da košta nemačku privredu 127 milijardi evra tokom Trampovog četvorogodišnjeg mandata. Carine od 20% koštale bi nemačku privredu 180 milijardi evra.

BONUS VIDEO: