Igra je deo našeg bića i duše: Helmut Rajhel Silva u susret prvom nastupu pred publikom u Beogradu!
IZVOR: Republika - 29.01.2020 | 04:45
Predstavljen od kritike kao dirigent snažnog temperamenta čiji istančan osećaj za muziku inspiriše, Helmut Rajhel Silva je jedan od najinteresantnijih dirigenata mlađe generacije. Laureat važnih takmičenja sa velikim uspehom diriguje renomiranim orkestrima u Japanu, Švajcarskoj, Francuskoj, Nemačkoj, ali i rodnom Čileu. Posebno je cenjen među vrhunskim savremenim koreografima jer odlično poznaje i prati igru. Zato će upravo ovaj dirigent stati ispred Beogradske filharmonije i Drezden Frankfurt kompanije igre 21. marta u Sava centru, na otvaranju 17. Beogradskog festivala igre.
Snažna i strasna muzika u izvođenju Beogradske filharmonije i igrača Drezden Frankfurt kompanije biće nezaboravan i neponovljiv događaj. Čista senzacija, poručuje dirigent
Ovo će biti vaša prva saradnja sa Beogradskom filharmonijom. Šta znate o našem orkestru i da li ste ranije posetili Beograd?
- Ovo će biti moj prvi dolazak u Srbiju, a Beograd je grad koji sam oduvek želeo da posetim, tako da sam zaista uzbuđen. Beogradska filharmonija uživa veliki ugled u Evropi i može se pohvaliti izvanrednim šefom-dirigentom Gabrijelom Felcom, koji fantastično radi sa muzičarima.
Šta ćete izvoditi u Sava centru?
- Izvešćemo "Preobraženu noć" Arnolda Šenberga, ključno delo njegovog ranog perioda. Imao je 24 godine kada je komponovao ovo delo i bio jako zaljubljen u Matildu Zemlinski, mlađu sestru svog učitelja i prijatelja Aleksandra. Možete osetiti inspiraciju i vatru u njegovoj duši kada čujete ovu muziku.
Bilo je mnogo izuzetnih koncerata na kojima sam imao osećaj da su muzičari ostavili dušu na sceni
A šta očekujete ili kako biste pozvali publiku na zajednički nastup igrača i filharmoničara?
- Zaista sam uzbuđen zbog ovog komada Jakopa Godanija na muziku Arnolda Šenberga. Ovako snažna i strasna muzika u izvođenju muzičara Beogradske filharmonije i igrača sjajne Drezden Frankfurt kompanije igre biće jedinstven, nezaboravan i neponovljiv događaj. Čista senzacija, kako obećava slogan festivala!
Volite li igru?
- Obožavam je! To je jedan od najprirodnijih načina izražavanja ljudskih osećanja. Naročito u Južnoj Americi, odakle dolazim, igra je deo našeg bića i duše. Neverovatno je kako igra ima moć povezivanja ljudi kroz intenzitet telesne ekspresije.
Koliko je drugačije (ili teže) dirigovanje predstavom umetničke igre?
- Predivan izazov za dirigovanje ovakvom predstavom jeste da muzika mora zvučati kao da je komponovana specijalno za jedan orkestar i jednu trupu igrača. Kao dirigent morate ispratiti sve što se događa na pozornici kako biste igračima omogućili što prirodniji nastup. Izuzetan umetnički izazov je i u mogućnosti da sarađujete sa Drezden Frankfurt kompanijom igre. Oni su zaista prave zvezde u Nemačkoj, gde živim.
Foto: youtube.com/printscreen
Beograd sam oduvek želeo da posetim i zaista sam uzbuđen
Kreacijom za otvaranje Festivala igre koreograf Jakopo Godani se vraća u Beograd kao laureat nagrade "Jovan Ćirilov". I sami ste osvojili mnoge nagrade i priznanja. Koliko su one umetnicima važne?
- Nagrada nije nešto o čemu umetnik razmišlja. Mi jednostavno radimo ono što najviše volimo. Ali umetnost je veoma zahtevna i zato nas svaka nagrada motiviše jer je to priznanje za umetničko ostvarenje. Nagrade podstiču umetnike da nastave da rade i da ulože sve u umetnost koju vole.
Rođeni ste i odrasli u Čileu, živite u Nemačkoj, a čini se da je Japan jedna od zemalja gde najviše radite. Razlikuje li se publika?
- Veoma je različita! Svi uživaju u muzici na sličan način, ali se ponašaju drugačije. U Japanu, na primer, publika je tokom predstave - apsolutno nečujna! Tek na kraju oni pokazuju vrlo otvoreno koliko su uživali. U Evropi i Južnoj Americi publika je definitivno glasnija! Već tokom koncerta u Južnoj Americi znate kakav aplauz možete očekivati.
Koji je najvažniji osvrt ili kritika koju ste dobili?
- Teško je reći. Ne obraćam previše pažnju na kritike, ali bilo je mnogo izuzetnih koncerata na kojima sam imao osećaj da su muzičari ostavili svoju dušu na sceni, a publika potpuno zaronila u muziku. Zaista je ohrabrujuće pročitati recenziju koja ume da uhvati i opiše tu atmosferu, jer je to priznanje za naporan rad muzičara koji nastupaju.