JELENA TRIVAN ZA SRPSKI TELEGRAF: Interesi dolaze i prolaze, a filmovi i knjige traju!
IZVOR: Dragana Stanković - 17.10.2020 | 03:45
Borba za srpski film kulminirala je u maju, kada je Ministarstvo kulture i informisanja dalo predlog da se za Filmski centar Srbije (FCS) umanji budžet za skoro 90 odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Da se to dogodilo, naš film bi bio najveća žrtva pandemije.
- U tom ratu za film, a ne za Filmski centar Srbije, pretrpela sam najstrašnije uvrede Ministarstva kulture i informisanja. Filmadžije su stajale sa strane i pravile se kao da nije reč o borbi za njihove interese, već za moje lične. Srećom, i premijerka i predsednik su razumeli šta bi taj potez značio za srpsku kinematografiju i vratili su sredstva Filmskom centru, tako da su svi konkursi održani, a, koliko znam, sva snimanja idu redovno, kaže Jelena Trivan, predsednica UO Filmskog centra Srbije i direktorka "Službenog glasnika", na početku intervjua za naš list.
Šta to za nas znači i koja poglavlja otvaramo filmovima od nacionalnog značaja, koje je FCS podržao i izdvojio značajna sredstva za njihovu realizaciju?
- To znači da konačno imamo preciznu kulturnu politiku i da znamo šta želimo od srpske kinematografije. Ono što dugo niko nije razumeo jeste da je pravo države da sopstvena sredstva obezbeđuje za ono što su ciljevi kulturne politike, a ne za lični biznis ili političke projekte pojedinaca. Filmski centar je dugo bio povlašćeni fond za grupu ljudi, a Srbija nije imala filmove o najvažnijim nacionalnim temama. Poslednjih nekoliko godina se to promenilo. Vodi se računa o svemu. Imamo bioskopske hitove poput "Južnog vetra", nastavak "Ludih godina", ozbiljne festivalske filmove kakav je "Otac", ali i ozbiljne nacionalne filmove. Prvi igrani film o Jasenovcu smo završili, dva o Prvom svetskom ratu, četiri istorijska filma se snimaju i ja sam više nego ponosna.
Prvi srpski film o ustaškim logorima ispričan je kroz pero Nataše Drakulić. Kroz prizmu nevinog deteta ostvarenje "Dara iz Jasenovca" priča tešku priču o strašnom stradanju našeg naroda. Kakve reakcije očekujete?
- Jedan istorijski dokumentarac "Dnevnik Diane Budisavljević" prolazi kroz zahteve za zabranu i ustaško divljanje upravo u Hrvatskoj, a u njemu nema svega onoga što igrani film "Dara iz Jasenovca" donosi: slike strašnog stradanja, a ne spasavanja srpske dece u Jasenovcu. Mi nikada nismo dobili dozvolu Hrvatske da se jedna jedina scena ovog filma tamo snimi. Očekujem, pre svega, da i Srbi, a potom i svet, nauče nešto o jasenovačkoj istini, koja je strašna. Činjenica da je scenario pisala žena "iz kolone", da igraju deca sa Kozare, doprinosi autentičnosti i iskrenosti koju ovaj film nosi. Mislim da sve to, kao i činjenica da je film već završen, u meni izaziva duboko poštovanje prema reditelju Predragu Antonijeviću, koji je živeo, a ne snimao ovaj film.
Beogradski sajam knjiga odložen je za decembar. S obzirom na to da će mnogi autori i izdavači biti sprečeni da prisustvuju, šta će održati stari sjaj ove značajne manifestacije?
- Mene svake godine, kada imam pokoju reč kritike ili sugestije za Sajam knjiga, napadnu svi kojima takav sajam odgovara, ali i oni koji se boje da sam pretendent na mesto ministra kulture. Kako se zna da nisam, slobodno mogu da kažem da smo se svojski potrudili da prikažemo da ni oko najmanje i najlepše stvari nismo sposobni da se ujedinimo. Različita udruženja izdavača obeležiće sajam na svoj način, a niko iz nadležnih institucija se nije potrudio da ih pozove i organizuje neku manifestaciju pod kapom države u čast knjige, pošto sajma već nema. To je slika svih nas i poštovanja prema knjizi. Mi ćemo u knjižarama "Službenog glasnika" i onlajn izbacivati nova izdanja, popuste i do 90 odsto, baš kao da sajam traje. Najvažnije je da bar tada podsetimo građane da knjige traju, a interesi dolaze i prolaze.
Od promene reditelja napravljena je dramaKad će se nastaviti snimanje "Košara" i da li je postignut dogovor između reditelja i producenata? - Najveća afera koja potresa filmski svet je zapravo ona koju je pokrenula Danijela Štajnfeld o silovanju i ucenama glumica. Poražavajuće je da ni pred tužilaštvom ona nije smela da otkrije istinu, a još veći poraz je da se nijedno esnafsko udruženje nije oglasilo u njenu zaštitu i zaštitu svih žena koje rade u filmskoj industriji. Ali zato je, oko jedne istinski uobičajene teme u filmskom svetu, promene reditelja, napravljena drama da bi se zataškali neki veći problemi i celoj priči dao politički kontekst. Film "Košare" će biti završen i prikazan. Dug tim junacima će ova država i na ovaj način pokazati, to garantujem, a kako će oni unutar ekipe rešavati svoje odnose, nije posao države. Naše je da obezbedimo da film, po scenariju koji je odobren, i u roku koji je dat, bude snimljen. |