Na renesansnim slikama otkriveni prvi prikazi raka dojke do sada!
IZVOR: nationalgeographic.rs, Republika - 01.11.2019 | 07:24
Često se smatra da je karcinom moderna bolest, podstaknuta našim izborima u ishrani i životu. Međutim, najnovija studija pokazuje da smo u velikoj zabludi...
Bez obzira da li ste ljubitelj renesansne umetnosti ili ne, postoji jedna stvar oko koje se svi mogu složiti, a to je da na slikama preovlađuju gole ženske grudi. I iako je umetnost jedini razlog tome, naučnici su sada iskoristili upravo ove slike kako bi analizirali istoriju bolesti raka dojke.
Rafaela Bjanuči i Antonio Perćiakante, glavni autori novog istraživanja objavljenog u časopisu "The Lancet", kažu da postoji sumnja da je rak dojke bolest modernog doba. Ipak, najnoviiji nalazi pokazuju da je bolest bila prilično česta i u prošlosti.
Naime, proučavajući prevelanciju raka dojke u prošlosti, naučnici su otkrili dva umetnička dela iz doba renesanse koja prikazuju znake ove opake bolesti.
Prvi znak se pojavljuje na slici "Allegoria della notte", italijanskog slikara Mikele Tozinija, nastaloj između 1553. i 1555. godine. Na slici vidimo ženu čija je leva dojka manja od desne, a bradavica uvučena, što su upravo simptomi raka.
Druga slika, "The Allegory of Fortitude", delo italijanskog slikara Masoa da San Frijana, prikazuje žensku foguru koja sedi iznad lava. Njena leva dojka izgleda otečeno oko bradavice - područja gde se tumor probio kroz kožu.
- Ove karakteristike su u skladu sa onim kod ulcerisanih, nekrotizovanoh karcinoma dojke i povezane su sa limfedemom - navodi se u studiji. - Prilično smo sigurni da su ove žene patile od malignog raka dojke.
Činjenica da oba umetnička dela datiraju iz 16. veka nije slučajna. Kako Bjanuči i njene kolege objašnjavaju u studiji, Renesansa je obeležena kao period inovacija na polju medicine, a jedna od tih inovacija bila je i operacija tumora na dojci. Francuski hirurg Bartelemi Kebrol (1529-1603), koji je služio kralju Henriju IV i predavao na Univerzitetu u Monpeljeu, bio je jedan od prvih praktikanata mastektomije, hirurškog uklanjanja grudi.
Međutim, radikalna mastektomija u to vreme nije bila tako česta praksa, pre svega zbog nedostatka opšte anestezije, aseptične tehnike, ali i činjenice da su grudi u to vreme smatrane simbolom ženstvenosti, te su mnogi hirurzi smatrali praksu nehumanom.