Rezevrni točak bi UVEK trebalo da IMATE u vozilu, a evo i ZAŠTO


IZVOR: Telegraf, Republika - 08.03.2020 | 23:16


Nikada se ne zna kada ćete biti prinuđeni da upotrebite rezervnu gumu na vašem automobilu. Budući da kod većine vozila najčešće stoji skrivena u prtljažniku, njeno stanje je vozaču najčešće nepoznato. Čak i u situaciji kada je rezevna guma montirana sa spoljne strane prtljažnika, kao što je to slučaj kod SUV vozila, velike su šanse da ni tada ne dobija pažnju koju zaslužuje.

Foto: pixabay.com

Foto: Ilustracija

Svaki pneumatik na vozilu vremenom gubi pritisak usled toga što vazduh prodire kroz sloj gume (isto važi i za azot kod guma punjenih azotom), uzrokujući da pritisak u njemu opada. Ako je rezevna guma godinama stajala zapostavljena u prtljažniku, najverovatniji scenario je da se u dobroj meri ispumpala, te da stoga nije u mogućnosti da podnese tovar i stres koji joj vožnja u urgentnoj situaciji nameće. Jednostavno, ispumpana guma nije u stanju da podnese istu težinu kao i propisno napumpana guma.

Pritisak u rezevnoj gumi

Za razliku od četiri regularne gume, rezervna guma bi uobičajeno trebalo da bude napumpana pod većim pritiskom koji iznosi nešto više od 4 bara, dok bi niži pritisak mogao dovesti do oštećenja točka. Čak i propisno napumpana rezevna guma privremeno je rešenje  za razdaljine koje nisu duže od 150 kilometara, pri brzinama koje ne prelaze 80km/h.

Prilikom sezonske zamene pneumatika, odnosno provere njihove izbalansiranosti, bilo bi poželjno zatražiti od vulkanizera da proveri i pritisak u rezervnoj gumi, barem dva puta godišnje.

Posebna briga kod terenaca

Kod SUV vozila i kod kamiona, gde je rezervna guma montirana spolja, dugotrajna izloženost blatu, soli, vodi i snegu može prouzrokovati koroziju ili čak otežati uklanjanje gume sa spoljnjeg držača, navodi Cars. Stoga bi, periodična provera, čišćenje i podmazivanje bilo poželjna praksa kako bi vađenje rezevne gume bilo što lakše.

Takođe, ukoliko spadate u osobu koja u prtljažniku sa sobom vozi i neke nepotrebne stvari, imajte na umu da, ne samo što ćete prtljažnik morati da ispraznite kako biste stigli do rezevne gume i dizalice koje se nalaze ispod prostora za odlaganje stvari, već ćete uz to morati i da oslobodite dodatni prostor da u prljažnik smestite ispumpanu gumu koju ste zamenili, a koja po dimenzijama premašuje rezervnu.

Šta ako nemate rezevni točak?

Ukoliko u vašem vozilu postoji oprema za reparaciju gume umesto rezervne gume, možete se suočiti sa drugom vrstom problema. Prvenstveno, zaptivna smesa verovatno neće biti u stanju da zapuši svaki otvor u zavisnosti od njegovog položaja i nivoa oštećenja. Dodatno, ova zaptivna smesa ima rok trajanja, ne duži od 4 godine od datuma proizvodnje, pa postoji opasnost da neće delovati.

Iako rezevna guma gotovo nikada nije predmet provere pri redovnom servisu automobila, ipak, njeno preventivno održavanje isplatiće se u situaciji kada vam zatreba i najverovatnije vas spasiti drugih neželjenih troškova i opravki.