DRŽAVA DAJE DO 2.900 EVRA ZA STARA VOZILA Konkurs na jesen, subvencije kreću u januaru

Autor:

Biznis

29.08.2023

10:27

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Gotovo svakog dana na ulice širom Srbije izađe oko 560.000 automobila sa starim motorima.

DRŽAVA DAJE DO 2.900 EVRA ZA STARA VOZILA Konkurs na jesen, subvencije kreću u januaru

Foto: AMSS kamere / screenshot

Vlasnici starih vozila sa motorom norme Euro 1, 2 ili 3, od 1. januara mogu svoja vozila predati državi na reciklažu, a zauzvrat će dobiti subvenciju za kupovinu drugog vozila koja se kreća od 2.100 do 2.900 u zavisnosti od kategorije vozila. Time bi se, kako objašnjavaju nadležni, smanjilo zagađenje vazduha, a vozačima olakšalo da sednu u mlađa i tehnički ispravnija vozila.

Konkurs će biti raspisan tokom jeseni, a cilj akcije, koja će se sprovoditi u više faza, jeste smanjenje zagađenja vazduha, piše Euronews.

Gotovo svakog dana na ulice širom Srbije izađe oko 560.000 automobila sa starim motorima. Zbog toga što su veliki zagađivači, plan Vlade Srbije je da u prvoj fazi eliminiše iz saobraćaja njih 140.000.

Ideja je da se za svaki reciklirani automobil dobije subvencija od 2.100 evra, za lako teretno vozilo 2.500, a za autobus 2.900 evra kako bi se kupilo vozilo ne starije od 2015. godišta sa motorom Euro 6.

- Sa tim novcem nije moguće kupiti Euro 6 auto, ali dobro dođe da bi se dopunio budžet. Međutim, realno nije moguće, jer ti automobili Euro 6 koji su 2015. ili 2016. godište, i koji su i za evropske standarde stari, za njih treba izdvojiti 15.000 ili 20.000 i to onda ne znači puno - kaže za Euronews Srbija stručnjak za automobilizam Dragan Simić.

Kada je reč o emisiji štetnih gasova, iz ekoloških udruženja za Euronews podsećaju da je saobraćaj samo jedan od problematičnih segmenata.

Budući da je prosečna starost automobila oko 17 godina i da je u Srbiju i dalje dozvoljeno uvoziti vozila sa motorima Euro 3, predsednik Udruženja Inženjeri zaštite životne sredine Igor Jezdimirović zaključuje da će planirana zamena biti složen proces, kao i da je veliko pitanje da li Srbija ima kapacitete da reciklažu sprovede na ekološki ispravan način.

Da će reciklaža takvih automobila u Srbiji biti problem smatra Lidija Piroški iz auto-moto revije "Vrele gume". Ona kaže da reciklaža nije jednostavna stvar.

- To je najveći problem u čitavoj ovoj akciji, Srbija nema dovoljno reciklaznog kapaciteta - navela je Piroški.

Piroški je objasnila da moraju da se u automobilu pre svega odvoje fluidi, koji su vrlo često opasni i veliki zagađivači, odnosno ulja i tečnosti iz akumulatora, da treba da se se odvoje čvrsti delovi, plastika, metali, kablovi, staklo.

Prema njenim rečima, tu ima dragocenih i skupih sirovina i to je jedna vrlo interesantna poslovna niša i šansa.

Procenjuje se da u Srbiji ima oko milion starih automobila sa euro 3 i euro 4 motorom, a Piroški navodi da je to ozbiljna koliičina automobila.

- Euro 3 izbaciju 500 miligarama azot monoksida po kilometru, ako je on prošao 200.000 kilometara, zamislite koja je to zastrašujuća količina, a mi ih imamo oko milion možda i više - rekla je Piroški.

Ona kaže da se godišnje proda više od 70 miliona novih vozila na svetu, od toga su 10 odsto hibridi i električni automobili, a 90 odsto su i dalje tradicionalni automobili.

- To će sve doći u jednom momentu na reciklažu - dodaje Piroški.

Ona je napomenula da je dobrodošla svaka akcija i svaka subvencija u pravcu zanavljanja voznog parka s obzirom na to da je vozni park u Srbiji među najstarijima.

- S obzirom na to da je velika većina našeg voznog parka u zoni koštanja ispod navedenog iznosa (subvencija), mislim da je to više nego okej. Svako ko ima skuplje vozilo i na tržištu može da proda za veću cenu, slobodan je da to uradi - rekla je Piroški.

Ona navodi da je cilj akcije da se smanji emisija azot monoksida i ugljen dioksida, čestica koje najviše zagađuju troposferu.

- Automobil 2005. godište je jako star automobil, tehnologija se razvija - rekla je Piroški.

Ona je dodala da EU subvencioniše moderne tehnologije i da treba stići do 2035. kada će se za 100 odsto smanjiti emisija štetnih čestica i štetnih gasova.

- Krajem prošle godine Evropska komisija je podnela predlog za euro 7 standard, u tom smislu znam šta je naša platežna moć, ali čitava ideja i ova akcija je da mi smanjimo zagađenje koje izazava drumski saobraćaj. EU je 2019. radila jedno istraživanje koje je pokazalo da 39 odsto čestita azot monoksida nam dolazi iz putnog saobraćaja. Da sam zakodonvdavac, još više bih subvencionisala eliminaciju starih automobila iz saobraćaja, posmatrala bih je kao prevenciju našeg zdravlja - rekla je Piroški.

Bonus video:

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading