STOP ZA DOSADNE TRGOVCE: Nema više slanja reklamnih poruka!

Autor:

Biznis

03.01.2024

09:00

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Ko god želi, kod svog operatera moći će da podnese zahtev da uđe na spisak onih koji ne žele da ih uznemiravaju telefonom

STOP ZA DOSADNE TRGOVCE: Nema više slanja reklamnih poruka!

Foto: ST/Nebojša Mandić, Tanjug/Sava Radovanović, Profimedia

Potrošači koji žele da izbegnu neželjene telefonske pozive i poruke s ponudama proizvoda i usluga sada imaju mogućnost da se upišu u registar "Ne zovi", čime će zaštiti privatnost od napornih prodavaca i oglašivača. Pravilnik koji reguliše proces upisa u ovaj registar nedavno je usvojen i stupa na snagu 5. januara, dakle, u petak.


Mada je od najave realizacije ovog projekta proteklo dosta vremena, on će sada konačno zaživeti i tamo će odzvoniti takozvanoj nasrtljivoj poslovnoj praksi.
Od ovog datuma, svi pružatelji mobilnih i fiksnih telekomunikacionih usluga obavezni su da omoguće svojim korisnicima upis u pomenuti registar ukoliko to korisnici budu želeli.


ALTERNATIVNO


Registar "Ne zovi" predviđen je Zakonom o zaštiti potrošača, ali je njegova implementacija čekala na usvajanje pravilnika koji detaljno definiše postupak upisa. Ovaj registar ima za cilj suzbijanje dosadne prakse kompanija koje putem telefonskih poziva, poruka i e-pošte nude različite proizvode i usluge potrošačima.


- Upis ili ispis podataka obavlja operater (i to bez naknade), koji s korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga, a na osnovu zahteva korisnika telefonskog broja, propisano je ovim pravilnikom. Pravilnik precizira da se upis ili ispis u registar "Ne zovi" može zatražiti isključivo od samog korisnika telefonskog broja.


Proces upisa u registar može se obaviti elektronski, putem internet-stranice operatera ili pomoću aplikacije koju operater stavlja na raspolaganje korisnicima. Alternativno, korisnici mogu podneti zahtev za upis u registar direktno na prodajnim mestima operatera, gde će, nakon prethodne identifikacije podnosioca zahteva, operater popuniti zahtev u elektronskoj formi.


Ukoliko operater nema tehničkih mogućnosti da zahtev primi elektronski - bilo preko internet-stranice ili aplikacije - mora da primi zahtev u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu.


- Kada operater primi zahtev za upis ili ispis broja telefona u registar, uručuje potvrdu o prijemu zahteva korisniku telefonskog broja, u formi i na način na koji je primio zahtev. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kad je operater primio zahtev korisnika telefonskog broja - navodi se u pravilniku.


Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u registru "Ne zovi" prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja. Zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz registra "Ne zovi" može se podneti jednom u kalendarskom mesecu.


Kada potrošač raskine ugovor s operaterom o korišćenju fiksne ili mobilne telefonije, a ne prebaci broj kod drugog operatera, operater ga ispisuje iz registra "Ne zovi" u roku propisanom zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije, predviđeno je pravilnikom.
Potrošač koji nakon raskida ugovora prenese broj telefona kod drugog operatora - ostaje upisan u registar "Ne zovi".


REGISTRACIJA


Ko pretražuje podatke i kako?


Trgovac može da koristi registar "Ne zovi" pretragom brojeva telefona i datuma upisa na dva načina. Prvi je bez registracije, i to takozvanom da/ne proverom, na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u registar "Ne zovi". Na isti način svaki potrošač može da proveri da li se njegov broj nalazi u ovom registru. Drugi način koji trgovcima omogućava pretragu telefona potrošača je uz registraciju. Trgovac se registruje koristeći korisničko ime i lozinku, koja omogućava preuzimanje celokupnog popisa brojeva telefona i datuma upisa poslednje izmene u registru.


Koji podaci su javno dostupni?


Baza podataka ovog registra sadrži ime i prezime korisnika telefonskog broja, broj telefona, jedinstveni matični broj (JMBG - ali taj detalj nije javan) korisnika telefonskog broja, poslovno ime operatera koji je upisao podatak, matični broj operatera koji je upisao podatak, datum kada je upisan podatak, poslovno ime operatera koji je ispisao podatak, matični broj operatera koji je ispisao podatak, datum kada je ispisan podatak. B. K.

 

Trgovac na dva načina može proveriti bazu podataka registra

Registar je predviđen zakonom, ali se na primenu čekalo na detaljniji pravilnik

 

Na internet-stranici RATEL

Registar "Ne zovi" je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa, navodi se u pravilniku. Provera brojeva telefona upisanih u registar omogućena je na internet-stranici regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije (RATEL).

Može i za pripejd

Opcija upisa u registar "Ne zovi" dostupna je i potrošačima s pripejd brojevima. Jedini uslov je da su registrovani korisnici kod određenog operatera.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

BONUS VIDEO

 

Komentari (0)

Loading