CRNA KUTIJA U SVIM KOLIMA: Od 6. jula novi propis na tržištu EU
Ovaj uređaj omogućiće da se lakše utvrde uzroci nesreće jer beleži poslednjih pet sekundi pre sudara.
Svi novi automobili na evropskom tržištu će za mesec dana, tačnije od 6. jula, morati da imaju crnu kutiju. Ugradiće je proizvođači vozila, a radi se o uređaju koji pomaže u prikupljanju ključnih podataka iz saobraćajnih nesreća. Crna kutija beleži čak 41 podatak koji pomaže u veštačenju. Neka vozila je već poseduju, a najčešće se nalazi između vozačkog i suvozačkog sedišta, u modulu vazdušnog jastuka.
Pošto sva vozila koja se uvoze u Srbiju, da bi bila vožena, moraju da budu homologovana prema evropskim propisima, odnosno proizvedena za evropsko tržište, a od sledeće godine će sva nova vozila uvezena s tog tržišta u našu zemlju imati crnu kutiju.
- Pošto je ta obaveza propisana proizvođačima vozila, oni ne mogu da je ne ugrade. Što se tiče Srbije, ne možete raditi unazad. Ne možete u juga ugraditi takvu kutiju, a ne možete ni zabraniti vlasniku da ga registruje. Prema tome, novoproizvedena vozila će morati da imaju to, a ona ranije proizvedena ne - pojašnjava profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić.
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović predočava da je posedovanje crne kutije u vozilu izuzetno korisno jer pomaže veštacima da lakše i preciznije obave vremensko-prostornu analizu, kojom se utvrđuju okolnosti pod kojima se saobraćajna nezgoda desila poput brzine vozila u trenutku sudara ili u momentu reakcije vozača na opasnost.
- Neretko se u sudskim postupcima dešava da imamo neprecizna veštačenja, da nisu urađena u skladu s pravilima struke. Neretko se dešava i da dva ili više veštaka, koji su radili veštačenje iste saobraćajne nezgode, ne mogu da se slože oko vrednosti koje treba da se utvrde u vezi s nezgodom, tako da će te kutije da doprinesu efikasnosti sudskih procesa. Ubrzaće postupke, kako po pitanju krivične tako i po pitanju odgovornosti za štetu. S druge strane, vozač koji zna da se svaki njegov potez beleži obratiće više pažnje na ponašanje u saobraćaju - ističe Okanović.
U maloj kutiji s čipovima je zapisano sve što vozač napravi pet sekundi pre sudara. Željko Šarić iz Zavoda za saobraćajno-tehnička veštačenja Fakulteta saobraćajnih nauka kaže da se kutija nalazi u centralnom delu vozila, ispod menjača ili ručne kočnice:
- Na taj način se čuva od oštećenja, do sada nismo čuli da se ijedna oštetila prilikom sudara.
Kutija se vadi iz auta samo ukoliko je vozilo smrskano. U slučaju lakših nesreća, automobil se preko laptopa spoji na poseban uređaj koji očitava sve podatke bitne za uzroke nesreće.
- Ovo je neka zamena za svedoke - ocenjuje zagrebački veštak Tomislav Kučinić.
Otkrila vožnju sumanutom brzinom
Najpoznatiji slučaj crne kutije je onaj iz 2018, kada je Marin Kamenički, jureći 195 kilometara na sat, u Hrvatskoj usmrtio dve osobe, a brzinu je utvrdila baš ova sprava.
Ona takođe otkriva da li su vozač i putnici bili vezani, da li su se aktivirali vazdušni jastuci, da li je bilo kakvog skretanja, usporavanja, ubrzavanja... Kada nema crne kutije, to se radi ručno, peške i znatno teže.
Bonus video:
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)