PRLJAVA IGRA "DON DONA"! HOĆE DA UGASE SVE SRPSKE PEKARE, PA DA UCENJUJU DRŽAVU OKO HLEBA: Ugroženo domaće tržište pekarskih proizvoda
Razni su načini na koji guše manje proizvođače, a jedan od njih su i damping cene i dogovori s trgovcima
Slovenačka kompanija "Don don" (iza koje stoji Aleš Mozetič), koja se bavi proizvodnjom pekarskih proizvoda, nelojalnim poslovanjem i prljavom igrom pokušava da uguši sve manje srpske proizvođače hleba. Ukoliko u tome uspe, ostvariće ono što je krajni cilj, a to je, kako kažu upućeni, mogućnost da ucenjuje državu.
Prema rečima dobro upućenog sagovornika Srpskog telegrafa, ukoliko se nastavi ovako, "Don don" je na korak do toga da potpuno istisne s tržišta, odnosno praktično ugasi, domaće proizvođače pekarskih proizvoda.
KRUPAN KAPITAL
Takođe, cene belog hleba šteluju i kroz tzv. knjižno odobrenje, a veliki tenderi, dodaju, kao da su pisani baš za njih jer uslove mogu da ispune jedino oni u celoj zemlji. Pošto iza njih stoji krupan kapital, nijedan domaći proizvođač ne može da im izađe na crtu, pa su prinuđeni da se povinuju njihovim pravilima i bore, sada i bukvalno, za koru svog hleba.
No, krenimo redom. Kako nam je ispričao jedan od malih proizvođača, koji je očekivano, kao i ostali, insistirao na anonimnosti jer ne želi da se zamera "Don donu", pošto ga oni, očigledno, mogu kao gumicom obrisati iz posla, uredbom Vlade je određena cena belog hleba sava od 54 dinara. Međutim, "Don don" dampingom (prodajom robe po sniženoj ceni da bi se eliminisala konkurencija), prodavcima u trgovinskim lancima nudi ovaj hleb po ceni od svega 28 dinara!
- Na tu cenu, prodavci dodaju svoju maržu, koja je propisana na maksimalnih šest odsto i ostatak do 54 dinara, koliko je beli hleb, stave sebi u džep. Zahvaljujući tome, "Don don" dobija ekskluzivne ugovore, kojima smo mi ostali isključeni ili svedeni na neki smešan procenat učešća u prodaji u tim radnjama. I tako u celoj zemlji. "Don don", naravno, nema nikakvu ekononsku računicu za to što radi, to je usmereno isključivo na uništavanje nas ostalih. Da šest meseci da prodajem beli hleb po 28 dinara, ja bih mogao da zatvorim fabriku - kaže jedan od proizvođača.
ČUDNI TENDERI
Manipulisanje cenama belog hleba, dodaje drugi, radi se i kroz tzv. knjižno odobrenje.
- Oni ne ugovoraju prodaju samo belog hleba nego uz ostale proizvode, a imaju veliku paletu, prave grupnu fakturu i daju to knjižno odobrenje - umanjenje, koje potom ne može da se izvuče/ustanovi da je dato baš za taj beli hleb. Tu su i plaćeni marketing, plaćene police, pa njihovi menadžeri izjavljuju da imaju određeni budžet za uništavanje konkurencije. Šire, pritom, dezinformacije da preuzimaju konkurenciju... - navodi ovaj mali proizvođač za naš list i dodaje:
- "Don don" ima nenormalne povraćaje robe u niškom regionu, posebno specijalnih vrsta hleba, koje su skuplje, oni, jednostavno, nemaju ekonomsku računicu za to što rade.
Takođe, navodi treći mali proizvođač, problem su i javne nabavke, koje su, praktično, često kao pisane za "Don don".
- U dokumentaciji se često navode neke specijalne isporuke koje mogu samo oni da ispoštuju zbog količine, ali i proizvodi koje oni proizvode, ne i konkurencija - dodaje naš sagovornik.
Kad se pogleda sve navedeno, jasno je da Slovenci jure nešto drugo - monopol, zahvaljući kom bi mogli sami da određuju sva pravila. Ukoliko se ovakav trend nastavi, te "Don don" preuzme potpunu kontrolu, u jednom trenutku bi mogli, s pozicije jedinog igrača, da traže određene benefite od države, te da je ucenjuju ako im se ne povinuje. A to je, kako nam objašnjavaju ljudi koji dobro poznaju modus operandi slovenačke firme i njenog vlasnika..............., konačni cilj cele ove akcije, u kojoj se ne štedi novac.
"Trivit": Ugrožavaju ostale proizvođače
Vera Šćepanović, vlasnica i direktorka proizvodnje firme "Trivit tonus", kratko je poručila za Srpski telegraf:
- "Don don" se toliko razvio kao lider da snagom svog kapitala ugrožava druge proizvođače.
"Don don": Sve radimo po zakonu, to je utvrdila i Antimonopolska komisija
Srpski telegraf kontaktirao je telefonom sa Srđanom Starčevićem, direktorom kompanije "Don don", kojem smo potom poslali pitanja na mejl i dobili sledeći odgovor:
- Kompanija "Don don" je daleko najveći proizvođač pekarskih proizvoda u Srbiji, iako naše tržišno učešće ne prelazi 10 odsto. Zapošljavamo više od 2.000 radnika i sve svoje obaveze izmirujemo na vreme.
- "Don don" u potpunosti poštuje uredbu Vlade Srbije po pitanju hleba sava i zajedno s pekarom "As braća Stanković" pokriva ovim hlebom celokupno tržište Srbije. "Don don" je tokom svog poslovanja u Srbiji, kao i kompanija "As braća Stanković", imao više preuzimanja drugih lokalnih pekara i tokom tih procesa je utvrđeno od Antimonopolske komisije da ne postoji dominantni, monopolski položaj i da ne postoje nikakvi restriktivni ugovori kojima se ograničava rad konkurencije. Za sve proizvode, osim hleba sava, slobodno je formiranje cena, kao i slobodno tržište, na kom kvalitetniji i pouzdaniji dobavljač dobija veći prostor, a za takvu ulogu se "Don don" bori, uz davanja trgovcima po utvrđenoj transparentnoj komercijalnoj politici i ne sprečava male proizvođače da se bore kvalitetom i pouzdanošću za tržište.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
BONUS VIDEO
Komentari (3)
Užas niko ih ne kontroliše
24.03.2024 19:12
Trovači dva puta sam našao strana tela u njihovom hlebu od tada ga više ne kupujem. Prvi put trouglaste delove plastike od donjeg dela plastične čaše a drugi put neku smrdljivu belu gumu došlo mi da povratim od tog smrada.
Sinisa
24.03.2024 20:36
Pa neko u Antimonopolskoj komiaiji uzima pare...neko je koruptivan a ko ako ne Peric Nebojsa
osvetnik
24.03.2024 20:45
Ja sam nedavno boravio u Beogradu i u njihovom belom hlebu nasao deo tela misa ili pacova. Ni dan danas je jedem hleb ako ga moja supruga sama ne ispece.