5 SAVETA ENGLEZIMA: Kako da prežive nestašicu benzina

Autor:

Vesti

29.09.2021

04:30

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Točak sudbine se okrenuo, pa su građani "Gordog Albiona" došli u situaciju u kojoj su bili Srbi pre tri decenije

 

Foto: Tanjug/AP

Nestašica benzina u Velikoj Britaniji

 

Ne tako davno, pre tridesetak godina, ljudi širom Srbije mučili su muku s benzinom, kao ovih dana Britanci. Doduše, tada razlog za haos i nestašicu na pumpama nije bila epidemija korone i manjak šofera koji voze cisterne, nego sankcije koje nam je nametnula, između ostalih, i pomenuta Britanija. Stariji dobro pamte nepregledne redove, automobile koji su se palili samo za nedajbože, do lekara ili do sela, kad je trebalo "zaklati" rodbinu za neku od deficitarnih namirnica.

Pamtimo, bogami, i prazne rafove u trgovinama, sve ono što je točak sudbine sad okrenuo na stranu moćnog "Gordog Albiona". Što bi neko rekao, da se njima dešavalo ono što je nama, pomrli bi odavno.

Ali pošto smo mi Srbi poznati kao narod koji kratko pamti i lako oprašta čak i najcrnjim neprijateljima, i Srpski telegraf će preći preko ružnih istorijskih sećanja i sa zlosrećnim stanovnicima Ostrva podeliti pet saveta kako da preguraju benzinsku krizu.

Pratite uputstva i srećno!

1. Plastične flaše

Šverc benzina je cvetao, mnogi su tada od gologuzana postali gazde, ali je lanac snabdevanja išao do najsitnijih uličnih prodavaca. Gorivo se prodavalo u dvolitarskim plastičnim flašama, obično od koka-kole, a tadašnja vlast je žmurila radi mira u kući: njihovi ljudi su se bogatili, a običan svet nekako dolazio do preko potrebnog benzina. Ko još može da zaboravi slike stotina flaša na haubama i krovovima oronulih automobila koji su bili pretvoreni u (ne)pokretnu benzinsku pumpu.

* Bonus savet: Ukoliko želite da lovite u mutnom, prokuvajte dvolitarku i njena zapremina će se smanjiti oko 20 odsto. Toliko manje će kupac dobiti robe po istoj ceni

Foto: Printscreen

Šverc benzina 90-ih godina u Srbiji

 

2. Plaćeni čekači

Prelazak preko reda u nepreglednim kolonama nervoznih vozača bio je rizik sa nesagledivim posledicama. Bilo je bezbroj primera kada su izbijale žestoke tuče zbog nekoliko metara bliže točilici, što i ne čudi kada se uzme u obzir da je čekanje podrazumevalo guranje auta mic po mic, što po vrelini kad upekne zvezda, što po mrazu, kiši i ostalim nepogodama koje samo nevoljnike mogu da strefe. Da bi izbegli paklenu nervozu i gužvu, pojedinci su plaćali čekanje u redu. Dok bi oni s viškom vremena i manjkom para dreždali u redu, oni platežno sposobni su natenane ispijali piće u obližnjoj kafani i čekali da se rezervoar napuni.

3. Tegljač snabdevač

Oni koji su skloniji riziku i kriminalu mogu da se okušaju u akciji koja je kod nas izvođena na Savi i Dunavu. Naime, tegljači (obično ruski ili neke druge istočnoevropske zemlje) imaju ogromne rezervoare goriva da bi stigli na odredišta udaljena stotinama, ponekad i hiljadama kilometara. Princip je sledeći: čamcem priđete tamo gde vam odabrani članovi posade pokažu, a tu vas već čeka crevo spremno da napuni vašu burad. Trak gorivo - trak pare, posada manjak lako opravda nepredviđenim okolnostima, a niko se u kompanijama nije previše trzao zbog nekoliko stotina litara. Imalo se, moglo se.

Foto: Printscreen

Sankcije i nestašica benzina u Srbiji

 

4. Službeni lopovluk

Kamioni državnih firmi, rudnika, ministarstava, kao i službeni automobili, bili su neiscrpan izvor goriva. Za državu je, dabome, moralo da bude, ne može činovnik da ide peške, pa su se tako mnogi vozači fino oparili po sistemu nekom rat - nekom brat. Istakalo se nemilice u privatne kanistere, a nadležni su žmurili radi mira u kući. Ponekad bi palo i neko hapšenje i udaralo se na sva zvona, čisto za primer, kao što seljaci okače jednu svraku ispred kokošinjca da ostale ne bi krale jaja i piliće. Posle toga - Jovo nanovo.

Foto: Tanjug/AP

Britanci u redovima čekaju benzin

 

5. Ušteda u vožnji

U vreme sankcija važila su posebna pravila za vožnju. Na primer, motor se na nizbrdici gasio da se ne bi trošilo gorivo, a onda se teralo na leru dokle god se auto kotrlja. Oči se nisu odvajale od brojača obrtaja jer zna se - što viši broj obrtaja, to veća potrošnja. Sve to, naravno, ako je u pitanju, kako smo već pomenuli, neodložan put, u bolnicu, daleko bilo, ili slično. U ostalim slučajevima se automobil, zahvaljujući sankcijama vrlih prijatelja sa zapada, tretirao više kao nekretnina nego kao prevozno sredstvo.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading