DOKLE IDU BOLESNE KURTIJEVE LAŽI: Albanci tvrde da Srbi nisu postojali na Kosovu

Autor: Kurir

Vesti

10.01.2024

21:24

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Polemika oko crkve Bogorodice Ljeviške u Prizrenu

DOKLE IDU BOLESNE KURTIJEVE LAŽI: Albanci tvrde da Srbi nisu postojali na Kosovu

Foto: Tanjug/Z. ŽESTIĆ

Pod naslovom "Crkva Svetog Premte u Prizrenu, univerzalna kulturna baština Kosova", u kulturnom dodatku prištinskog lista "Koha ditore", autora Agon Reja, doktoranta na Univerzitetu u Zagrebu, na najradosniji hrišćanski praznik Božić još jednom falsifikuje istoriju predstavlјajući crkvu Bogorodice Ljeviške kao hram podignut u čast "boginje Premte", tačnije svete Petke, nazivajući Srbe okupatorima koji su došli u Prizren sa "osvajačima Nemanjićima".

Reakcija manastira Visoki Dečani

Manastir Visoki Dečani reagovao je na ove tvrdnje ističući nedostatak konkretnih i pisanih dokaza o povezanosti crkve sa "boginjom Premte". Takođe, istakli su da se ovakvim tvrdnjama podstiče etnička i verska mržnja, što dodatno produbljuje jaz između različitih zajednica na Kosovu.

Stav istoričara Stefana Radojkovića

Istoričar Stefan Radojković je u emisiji Puls Srbije na Kurir TV dao svoje viđenje ovog spora, naglašavajući problem Albanske zajednice da dokaže postojanje albanskog naroda između 4. i 11. veka nove ere.

Ono što Albanci sa KiM-a imaju problema, to je da pokažu postojanje albanskog naroda između 4. i 11. veka nove ere. Jer je to posljednji trenutak kad se spominju, Iliri ili ilirska plemena. Nakon toga, do 11. veka nove ere, nema spomena nikakvog, niti Ilira, niti nekog naziva pa Arbanas i Albanija u bilo kojoj iteraciji, da kažemo, na bilo kom jeziku. I onda oni imaju problema da prosto svoje tvrdnje podupru nekim materijalnim dokazima. I zato ovi napadi, između ostalog, na eparhiju Raško-Prizrensku i na Bogorodicu-Ljevišku, jer su oni zapravo materijalni ostaci jedne kulture i jednog prisustva srpskog naroda i srednjovekovne srpske države na tim prostorima za koje oni tvrde da nikad nije imala Srbe. Pa sad, pošto nikad nije imala Srbe, postavlja se pitanje otkud ovi materijalni ostaci koji su jasno hrišćanski naglašeni i, između ostalog, u srednjovekovnom smislu. Takođe i prisustvo srpske države i srpskog naroda u tom trenutku koji je tu živeo. I onda oni imaju ovakve probleme da to što pišu i te narative koje izbacuju poput ovih tvrdnje, da nekako uklope sa materijalnim ostacima koji su već dobro istraženi. Bar što se tiče istraživanja srednjeg veka od naših istoričara i međunarodnih istoričara prosto nema uopšte nikakve sumnje, kulturološki i verski, kad su nastale i gde su nastale ove verske zgrade, u ovom slučaju crkva Bogorodice Ljeviške u Prizrenu - rekao je istoričar.

 

On je istakao da materijalni ostaci albanske kulture na Kosovu i Metohiji najdalje sežu do 19. veka, što predstavlja veliki izazov za albanske tvrdnje o autohtonosti na tom prostoru.


Ova polemika jasno pokazuje duboke podele i različita viđenja istorije i kulturnog nasleđa na Kosovu. Kontradiktorne tvrdnje i nedostatak konkretnih dokaza stvaraju kompleksnu sliku koja zahteva ozbiljno proučavanje i dijalog između svih učesnika kako bi se postiglo razumevanje i pomirenje.

(Kurir.rs)

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

BONUS VIDEO

 

Komentari (0)

Loading