"O (NE)MORALU JEDNE PROFESORKE"! Reakcija Gage Antonijevića i Makse Ćatovića na objavu Biljane Srbljanović o filmu "Dara iz Jasenovca"!

Autor: Republika

Zabava

08.03.2021

11:42

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Nakon objave Biljane Srbljanović o filmu "Dara iz Jasenovca" reagovali su producenti ovog filma Maksa Ćatović i Gaga Antonijević, koji je i režirao film.

Foto: printskrin

U otvorenom pismu pod nazivom "O (ne)moralu jedne profesorke" njih dvojica podsećaju, između ostalog, da je Biljana Srbljanović nedavno na društvenim mrežama i u svom podkastu, a što su preneli mnogi mediji, optužila svoju bivšu studentkinju Natašu Drakulić, kojoj je svojevremeno bila asistent na FDU kod profesora Filipa Davida, da njen scenario za film ”Dara iz Jasenovca” ima izvesnih sličnosti sa scenariom ”Djeca Kozare” Arsena Diklića, insinuirajući tako da scenario Nataše Drakulić nije orginalno delo.

Ćatović i Antonijević tvrde da je "pokušaj blaćenja filma 'Dara iz Jasenovca' i Nataše Drakulić zasnovan na apsolutnim neistinama plasiranim u javnosti, bilo iz neznanja profesorke Srbljanović ili njenih drugih, svakako ne časnih namera".

Dalje ističu da je scenario za film "Dara iz Jasenovca” "autentično, orginalno i na istorijskim činjenicama, ličnostima, događajima kao i svedočenjima preživelih logoraša bazirano delo, te da se nijedna priča o Jasenovcu ne može ispričati, a da se te istorijske istine i ličnosti ne dotaknu. "I one nisu ničije autorsko vlasništvo već deo kolektivnog sećanja o stradanju jasenovačkih novomučenika", stoji u pismu.

- Očigledno je da profesorka Srbljanović, za razliku od Nataše Drakulić, nije htela ili nije stigla da se upozna sa svedočenjima Đorđa Miliše, Egona Bergera, Dragoja Lukića, Dragutina Ćurguza, Milenka Vignjevca, Milana Bastaića, Nikole Nikolića i mnogih drugih. Jer da jeste, ne bi transport žrtava vozom u Jasenovac, način prijema u logor, ubijanje srbosjekom, pojavu Dijane Budisavljević, uloge časnih sestara u katoličenju srpske dece, postojanje i 'čišćenje bolnice' pred dolazak inspekcije, hrvaćenje i oblačenje u ustaške uniforme srpskih dečaka pripisala autorstvu i orginalnoj kreaciji Arsena Diklića. Pogotovu ne čuvene reči sveca SPC Vukašina iz Klepaca 'samo ti sine radi svoj posao', što predstavlja vrhunac neznanja ili nečeg daleko goreg profesorke FDU. Što je mnogo mnogo je, i sa Biljanom Srbljanović o svemu ovome detaljnije drugi put i na drugom mestu - navode Ćatović i Antonijević u otvorenom pismu.

RepublikaFoto: twitter.com/RTS Magazin

Potpisnici navode i da je režiser Lordan Zafranović, koji će po scenariju Arsena Diklića snimati film "Djeca Kozare", "još prošle godine u junu tužen zbog ličnih uvreda reditelja i kleveta da je scenario filma 'Dara iz Jasenovca' plagijat scenarija 'Djeca Kozare' i uskoro će imati priliku na sudu da odgovara za sve što je na jedan ružan i intelektualcu nedostojan način javno izgovorio".

U pismu se takođe tvrdi da Biljana Srbljanović nije htela da se pojavi u emisiji na sarajevskoj N1 televiziji gde je gostovala Nataša Drakulić.

- Zašto nije smela da joj u lice izgovori podle insinuacije koje je širila putem društvenih mreža i da čuje, tačku po tačku, odgovor scenaristkinje "Dare". Šteta, jer da nije pobegla, profesorka bi imala, na primer, priliku da se upozna, između ostalog, sa svedočenjem Đorđa Miliše iz njegove knjige štampane još 1945. godine - piše u otvorenom pismu.

Ćatović i Antonijević zatim analiziraju jednu scenu iz filma, na koju se pozvala Biljana Srbljanović.

- Uslijed stalnog pridolaska, u paklu Jasenovcu sakupio se golemi broj zatočenika. O podne, svi zatočenici pred kazanima čekali su poredani po dvoje u dugim nizovima ('repovima'). Odjednom dojurio do pred same kazane automobil i iz njega izašao Ljubo Miloš. Dozvao glavnog kuhara i upitao, koliko ima zatočenika. Odgovorivši da će odmah izviditi i javiti mu broj, Miloš jedva spomene: 'Nije potrebno, vas je'… nastavi svom šoferu, da mu iz auta preda njegovu 'šmajsericu', s kojom prostrelja nekoliko stotina zatočenika. Svi ostali razbježani zatočenici morali su se vratiti i preko mrtvih drugova primati jadnu hranu. Takvo je bilo naređenje Miloša, koji je sve to mirno promatrao, smijao se i udaljio automobilom… - navode Ćatović i Antonijević.

Zatim postavljaju pitanje Biljani Srbljanović "da li i dalje tvrdi da je Nataša Drakulić uzela iz Diklićevog scenarija scenu kad ustaša pucnjevima 'smiruje' borbu logoraša oko vode i to pretvorila u identičnu scenu, samo oko kazana hrane u 'Dari' kad Ljubo Miloš iz šmajsera pobije logoraše?"

RepublikaFoto: youtube.com/printscreen
Nataša Drakulić

- Ili je scena u filmu verno preneta iz knjige Đorđa Miliše izdate 40 godina pre nego što je Diklić napisao svoj scenario? I tako vam je činjenično stanje za svaku vašu navedenu 'sličnost' scenarija 'Dare' i 'Djece Kozare'. Nemojte se samo zaludno nadati da ćete sa lakoćom kojom ste 'uverili' ljude iz vašeg političkog okruženja ubediti i javnost Srbije da je Arsen Diklić kreator, autor i vlasnik života i sudbina Đorđa Miliše, svetog Vukašina iz Klepaca i drugih logoraša i mučenika. Kao i Natašine baba strine Darinke Grbić po kojoj ovaj film nosi ime – Dara i 20 bližih rođaka pobijenih u Jasenovačkim logorima, u Jadovnom i u upadima ustaša u Lička sela za vreme NDH uključujući obe rođene prababe i sa očeve i sa majčine strane - navodi se u otvorenom pismu.

Ćatović i Antonijević na kraju pisma poručuju:

- Profesorka, zašto vam je monstruozno bacanje blata na vašu studentkinju i na film 'Dara iz Jasenovca' bilo preče od istine? Ako je to rezultat vašeg očiglednog nepoznavanja materije, što prvo ne pozvaste Natašu Drakulić da vas uputi na odgovarajuću literaturu i svedočenja koje je koristila i time omogući da proverite sopstvene 'teorije' pre nego ih plasirate u javnost? Bar taj minimum akademskog ponašanja vam je profesorski moralni kodeks nalagao. Čemu ishitrena želja za jeftinim senzacionalizmom po cenu nanošenja teških uvreda vašoj studentkinji i potom bekstvo sa sarajevskog N1 kad je trebalo da se sa njom suočite? Da nisu posredi neki drugi skriveni i vanfilmskih motivi ? Mi odgovor na to trenutno ne znamo, ali će se utvrditi. Međutim, ono što je već sada apsolutno jasno je da ste kao profesor FDU pali na najvažnijem ispitu. Ispitu iz morala.

 

Oglasio i reditelj Lordan Zafranović

- Nemam ja za to ni nerava ni potrebe. U cijeloj toj priči samo pravnici imaju da rade svoj posao. Ako je nešto preuzeto iz Diklićevog scenarija, na to će reagirati porodica Diklić - rekao je Zafranović za N1, koji će svoj film "Djeca Kozare" snimati na proleće 2022. godine.

 

I to vam nije prvi put. Pali ste i kada ste svojevremeno privođeni zbog kupovine droge i nastavili da radite na FDU na mestu docenta kao da se ništa nije desilo. U svakoj zemlji “evropskih vrednosti” za koje se tako žustro javno zalažete dok držite lekcije građanima Srbije, ako već sami ne bi podneli ostavku, bili bi ste odmah udaljeni sa nastave sa zabranom fizičkog pristupa školskim ustanovama. Ovako nam ostade da gledamo kako i dalje “učite”tuđu decu i čak kako od neki dan sedite u etičkoj komisiji formiranoj na FDU povodom slučajeva seksualnog uznemiravanja u kojoj treba da odlučujete o moralnosti nekih vaših kolega. Evropski, nema šta, profesorko Srbljanović! - stoji na kraju pisma.

Podsetimo, nakon što je emitovan film "Dara iz Jasenovca" Biljana Srbljanović, dramaturg i profesorka na FDU, objavila je na svom FB profilu poređenje radnje filma "Dara iz Jasenovca" i scenarija "Djeca Kozare" autora Arsena Diklića, kojim je Lordan Zafranović konkurisao za sredstva za film o Jasenovcu.

Njena objava, koju prenosimo s njenog FB profila, podigla je pravu buru u javnosti.

 

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading