SVE VIŠE POSTROJENJA NA ISTOKU: Kina uništava evropsku auto-industriju
Evropa i dalje ima neke od najboljih proizvođača automobila, ali trenutno gubi od Kine trku koja će definisati budućnost industrije.
Primera radi, Folksvagen je prošle godine najavio investicije od 12 milijardi dolara u električna vozila samo u Kini, a čak i američki gigant u ovom segmentu industrije Tesla pravi "gigafabriku" u Kini, gde planira proizvodnju 500.000 vozila godišnje. Poređenja radi, Teslina gigafabrika u SAD ima kapacitet od 100.000 jedinica godišnje.
Čak i evropske kompanije koje se bave proizvodnjom baterija investiraju u Kinu, pre nego kod kuće. Holandska firma "Lithium Werks" već ima dve fabrike u Kini, a planira još jednu u blizini Šangaja vrednu 1.8 milijardi dolara. Ogromna fabrika će proizvoditi baterije za oko 160.000 automobila godišnje. Čelnik kompanije Kes Kolen je za CNN rekao da "Lithium Werks" ulaže u Kinu jer je infrastruktura bolja i lakše je dobiti dozvolu za izgradnju fabrike.
- Kineska vlada ima dugoročnu viziju za industriju, Evropa to nema, sve traje mnogo dugo - rekao je Kolen. Evropska unija pokušava to da promeni, tako je Evropska komisija ove godine predstavila akcioni plan kojim bi trebalo da se ohrabre kompanije da ulažu više u tehnologiju baterija, nudeći više finansiranja.
EK je upozorila da su evropske kompanije u opasnosti da izgube uticaj u lancu sabdevanja i ekoloških standarda ako se ne uključe u taj sektor. Najveći "igrači" u ovom delu industrije su kineska firma CATL, japanski Panasonik i južnokorejski Samsung. Panasonik sarađuje sa Teslom, koja proizvodi sopstvene baterije u pravi ogroman pogon u Nevadi kako bi povećao nivo te proizvodnje.
Važan razlog zašto Evropa toliko zaostaje u proizvodnji baterija je što su proizvođači automobila kasno razvili električne automobile.
- Nisu shvatili ozbiljno električna vozila jer im se nisu sviđala - kaže Viktor Irle, koosnivač švedske istraživačke firme EV-Volumes.
Donedavno veliki "igrači" su se koncentrisali na sopstvene resurse u proizvodnji autombila sa pogonom na fosilna goriva. U međuvremenu, kineska industrija EV je cvetala kroz kompanije poput BYD u koju je uložio milijarder Voren Bafet, te Gili, danas vlasnika Volvoa, Londonskog taksija, Lotusa, i suvlasnika Daimlera.
Kina sada ima toliko električnih automobila da neki stručnjaci upuzoravaju čak i na potencijalnu prezasićenost. Evropa pokazuje napredak, pa je tako švedski proizvođač baterija Northvolt, koji je osnovao bivši direktor Tesle, obećao izgradnju najveće evropske fabrike litijum-jonskihbaterija u narednih šest godina.
Međutim, neki analitičari već pričaju kako Northvolt ima problem sa finansiranjem projekta. Sve zavisi od Evropske investicione banke, koja je u vlasništvu EU, a kod koje je Northvolt aplicirao za pozajmicu od 455 miliona dolara. Ali Evropa bi mogla da se susretne i sa drugim preprekama. Kina u poslednjih nekoliko godina ograničava pristup ključnim resurstima u proizvodnji baterija, poput metala litijuma i kobalta.
- Kasno je za evropske kompanije da se ubace među velike proizvođače baterija. Taj voz j već otišao - kaže Gavin Montgomeri, direktor londonske firme "Wood Mackenzie" koja se bavi istraživanjem globalnog tržišta metala. Drugi spas vide u pristupu Airbusa u avio-industriji. Airbus je nastao spajanjem nekoliko manjih kompanija i sada je dostojan konkurent američkom gigantu Boeingu.
- Isti korak u sektoru proizvodnje baterija za EV bi mogao da promen igru - zaključuje Montgomeri.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)