OD 1. JULA VEĆE AKCIZE NA CIGARETE!

Autor: blic.rs

Biznis

28.06.2018

07:59

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Akcize na duvan od 1. jula porašće za još 1,5 dinar po pakli, što je drugo povećanje u ovoj godini prema akciznom kalendaru Ministarstva finansija.

Iako su nakon rasta akciza u januaru mesec dana kasnije pojedine cigarete poskupele i za 10 dinara po paklici, duvandžije sada ne očekuju veće cene. U jednoj od vodećih duvanskih kompanija kažu da poskupljenje nije planirano.

- Za sada nema nikakvih najava, i verujem da poskupljenja cigareta zbog rasta akciza ovaj put neće ni biti. Tržište ne bi moglo da apsorbuje još jedno povećanje cena - navodi sagovornik iz jedne duvanske kompanije.

Inače, prema utvrđenom akciznom kalendaru, specifična akciza se povećava za 1,5 dinara dva puta godišnje, u januaru i u julu. Sa novim rastom od 1. jula ove godine, deo koji država uzima proizvođačima po paklici cigareta iznosiće 68,5 dinara, umesto dosadašnjih 67 dinara. Ovaj akcizni kalendar važi do kraja 2020. godine.

Rastu državni nameti

Duvandžije objašnjavaju da se iznos proporcionalne akcize od 33 odsto ne menja, ali da se taj iznos obračunava na novu cenu paklice, na koju se dodaje i PDV. To znači da sa porastom specifične akcize za 1,5 dinar neminovno rastu i drugi nameti koje proizvođači moraju da izdvoje za državu.

- U praksi to znači da kada paklica cigareta poskupi za 10 dinara, kao što se desilo u februaru ove godine, pa sa, na primer, 230 dinara ode na 240, podiže se i proporcionalna akciza. Naime, taj iznos od 33 odsto se obračunava na novu cenu paklice od 240 dinara, a na to se dodaje i PDV od 20 odsto. Tako da u tom poskupljenju od 10 dinara, oko šest, sedam dinara ode državi - objašnjavaju duvandžije.

Poskupeće i cigare?

S druge strane, u udruženjima potrošača smatraju da će ipak biti poskupljenja cigareta. Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić kaže da treba dobro izvagati dva aspekta vezana za tržište duvanskih proizvoda.

- Generalno to treba posmatrati iz nekog potrošačkog ugla i baviti se cenom kao konačnom idejom u smislu usklađivanja sa cenama u EU. S druge strane, imamo tu strategiju borbe protiv pušenja i stvaranja što zdravije nacije. Ako govorimo samo o povećanju cena, nijedno povećanje nije dobro za potrošače. To pre svega govori i o opštem stanju ekonomije u našoj državi. Da li to stalno usklađivanje akciza može nešto šire da nam poruči, to je pitanje. Naime, da li će nekad država da se odrekne svih tih povećanja prihoda i da li je spremna da na drugačiji način učestvuje u svemu tome jer nam nije poznato da li je takva strategija dala neke rezultate - naglašava Nikolić.

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading