SRBIJA KAO TEHNOLOŠKI LIDER NOVOG SVETA: Sagovornik Republike tvorac LFP baterije, za kojom je pomama širom planete!
Verujem da ćemo nastaviti razvoj i proizvodnju kod nas, ako bismo uključili i proizvođače automobila, imali bismo 11-12 milijardi evra i 20.000 novih radnih mesta
Kompanija "ElevenEs" iz Subotice prva je u Evropi uspela da razvije novu LFP (litijum-gvožđe-fosfatnu) bateriju, za kojom žudi cela planeta, jer je neophodna za električne automobile, autobuse, kamione, viljuškare i ostala industrijska vozila, sisteme za skladištenje energije...
U ekskluzivnom razgovoru za Srpski telegraf Nemanja Mikač, osnivač i direktor "ElevenEs", kaže da veruje da će nastaviti razvoj i proizvodnju u Srbiji i izvoziti po celoj Evropi i SAD, što bi našoj zemlji donelo pet milijardi evra novog posla godišnje. A ako bi, kako ističe, kasnije uključili i proizvođače automobila, Srbija bi postala tehnološki lider ovog dela sveta s industrijom vrednom 11-12 milijardi evra i 20.000 novih radnih mesta u raznim fabrikama.
Već su "Folksvagen", "Reno" i "Stelantis" ovu bateriju ocenili kao najbolju na svetu, a trenutno je na testiranju i u "Dajmleru". O tome je govorio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ističući da bi takva proizvodnja Srbiju vinula u nebesa, a u nekoliko navrata i predsednica parlamenta Ana Brnabić govorila je o radu ove kompanije i Mikača, nazivajući ga genijalcem.
Intervju s Nemanjom Mikačem čitate nakon što je u Beogradu, u prisustvu predsednika Vučića i nemačkog kancelara Olafa Šolca, potpisan strateški važan memorandum/pismo o namerama o iskopavanju litijuma u projektu "Jadar", uz obavezu da 85% sirovina ostane u Srbiji i da se ovde otvori ceo lanac proizvodnje, s čim su se složili i partneri iz Evropske unije.
Na ceremoniji u Palati Srbija, između ostalog, Mikač je u ime "ElevenEs" potpisao pismo o namerama s izvršnim direktorom kompanije "EIT InnoEnergy" Dijegom Pavijom i izvršnim direktorom kompanije "InoBat" Marijanom Bočekom.
Kada i kako ste došli na ideju da se ovime bavite?
- To je bilo 2019. Počelo je sve tako što sam kupio tesla automobil i nakon pet minuta vožnje shvatio kakva nas revolucija očekuje. Tada sam se zainteresovao za baterije i proučavao ih tokom novogodišnjih i božićnih praznika 2019/2020. Nakon toga sam shvatio da je zapravo proizvodnja baterija procesno slična našem osnovnom biznisu, a to je proizvodnja aluminijumske ambalaže za hranu, farmaceutsku, pet fud industriju i kapsule za kafu. Zapravo, proizvodnja aluminijumske folije ima mnogo sličnosti s proizvodnjom baterija, pa je naše iskustvo od 30 godina zapravo umnogome pomoglo da imamo ubrzani start u razvoju najmodernije tehnologije u proizvodnji baterija.
Da li bi ta tehnologija Srbiju mogla da stavi u sam centar evropske energetske tranzicije?
- Ova tehnologija će i biti centar evropske energetske tranzicije u mnogim segmentima, posebno u stacionarnom skladištenju energije, a tu mislim na solarnu i vetar, te automobilima s pristupačnom cenom, kao i autobusima i radnim mašinama. Srbija ima šansu da postane prva u Evropi koja bi masovno proizvodila ovaj tip baterija, što bi nas postavilo kao tehnološkog lidera u ovoj oblasti u celom svetu izvan Kine. Ova tehnologija se danas jedino u Kini koristi.
Verujete da ćete nastaviti proizvodnju u Srbiji. Šta bi to značilo za našu državu? Slažete li se sa ocenom predsednika Vučića da bi Srbiju to vinulo u nebesa?
- Verujem da ćemo nastaviti razvoj i proizvodnju u Srbiji i izvoziti po celoj Evropi i SAD. Ceo lanac snabdevanja baterija, zajedno s nama kao proizvođačima, donelo bi Srbiji više od pet milijardi evra novog posla godišnje, a ako bismo kasnije uključili i proizvođače automobila, pričamo o industriji vrednoj 11-12 milijardi evra i 20.000 novih radnih mesta u raznim fabrikama. Tu su baterije, automobili, autobusi, stacionarni sistemi, dobavljači sirovina za baterije, građevinska i mašinska industrija, i tako dalje.
Tri pravca primene za opštu korist
Gde je primena ovih baterija?
- Prva najčešća primena je za stabilizaciju i balansiranje mreže: od kućne baterije za solarni krov do velikih sistema vetar-solar za proizvodnju i skladištenje električne energije - od 5kWh do 5GWh. Druga primena je u autobusima, kamionima i radnim mašinama u građevinarstvu, rudarstvu i slično. Treća primena je u pristupačnim automobilima A, B i C segmenta.
Činjenice
sve o baterijama
- projekat fabrike predstavljen je 2021. i već u aprilu 2023. otvoren je u Subotici pogon, prvi te vrste ne samo u našoj zemlji već i u Evropi
- kompanija danas zapošljava 110 ljudi iz 21 države
- fabrika je izgrađena po najvišim svetskim ekološkim standardima, a čitavo poslovanje potpuno je usaglašeno sa zelenom agendom i regulativom EU
- samo u poslednje dve godine globalna prodaja ovih baterija porasla je više od devet puta
- do 2030. Evropi će biti potrebno 14 puta više baterija nego što ih danas proizvodi, usled rasta upotrebe električnih vozila, kao i tržišta skladištenja energije
- LFP baterije traju više nego dva puta duže od konkurentskih tehnologija, brže se i pune
- ciklus punjenja se može ponoviti do 6.000 puta i to do 100 odsto kapaciteta baterije
- ne izazivaju samozapaljenje u električnim vozilima, koštaju znatno manje od drugih
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (8)
Tanja
20.07.2024 22:34
Srbija ima vizionara Vučića koji daleko vidi i grabi priliku da Srbiju uzdigne što više .
Doca
20.07.2024 22:35
Srbija prva u regionu krece projekat 21 veka
Milanka
20.07.2024 22:42
Lepo je čuti kako je neko iz Srbije osmislio nešto što je potrebno celom svetu.
Jasna
20.07.2024 22:44
Litijum jeste velika razvojna šansa za Srbiju. TZato treba iskoristiti prirodne resurse na ekološki bezbedan i prihvatljiv način, razvijati našu privredu, koristiti ljudske resurse i nesumnjivo da će nas to učiniti tehnooškim liderom u regionu, Evropi pa i dalje.