BRUKA! Đaci u Srbiji nemaju osnovna znanja o nacionalnoj istoriji: Mešaju kraljeve, ne znaju ko su Draža i Tito

Autor: Tanjug

Vesti

15.11.2019

19:57

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Većina današnjih učenika osnovnih i srednjih škola u Srbiji pokazuje jezivo nepoznavanje srpske istorije. Zato i ne čudi da često dobijaju loše ocene jer ne razlikuju Josipa Broza Tita i Dragoljuba Dražu Mihailovića, mešaju srpske kraljeve, ne znaju da je car Dušan bio najveći srpski vladar, ili da su srpske vojnike i ranjenike u Prvom svetskom ratu prevozili na ostrvo Vido u Grčkoj, a ne na ostrvo Lido u Zemunu!?

RepublikaFoto: Tanjug/D. KUJUNDŽIĆ
Foto: Ilustracija

Ali zato bi petice dobijali za poznavanje starleta, za informacije ko je s kim u vezi na estradi ili ko je Baka Prase.

Profesor istorije Aleksandar Markov kaže za Informer da su zbog ovolikog neznanja među đacima krivi i nastavnici:

- Danas svako može da piše istoriju i da bude autor udžbenika. Zatim, nastavnici ne posvećuju dovoljno časova temama iz istorije koje ih lično ne interesuju, pa preskaču cela poglavlja. A sve su češće situacije da predavači koriste pogrešnu literaturu za pripremu nastave.

Upravo zbog toga, kako kaže Markov, čitave generacije nisu učile o Prvom ili Drugom svetskom ratu, jer im to nije bio deo istorije u školama.

- Neko nema pojma o Svetom Savi, a neki znaju samo o srednjem veku. Iako učenici više poznaju nacionalnu istoriju od svetske, svakako je bilo i neprijatnih iznenađenja. Često se dešava da đaci nisu čuli za kneza Aleksandra Karađorđevića, da pomešaju kralja Aleksandra Karađorđevića i kralja Aleksandra Obrenovića - ističe Markov i dodaje:

- Možda je najekstremniji slučaj bio kada jedan učenik nije znao ko je predvodio četnički, a ko partizanski pokret u Drugom svetskom ratu, odnosno da su to bili Draža Mihailović i Josip Broz Tito. Ipak, ono što je još jedan problem je to što učenici ne znaju da se 15. februara obeležava Dan državnosti. Sećam se i odgovaranja jednog učenika kada je rekao da su srpske vojnike u albanskoj golgoti prevozili na Lido (rečno ostrvo kod Zemuna), umesto na ostrvo Vido, koje je u Grčkoj.

Ništa bolja situacija nije ni sa poznavanjem svetske istorije, pa tako većina đaka misli da su ista osoba pronalazač i slikar Leonardo da Vinči i glumac Leonardo di Kaprio, da je Hitler bio "car Svetog rimskog carstva nemačke narodnosti"...

 

 

Prema rečima Markova, potrebne su hitne promene u nastavnom programu.

- To se radi tako što će nastavniku biti omogućeno da odvede đake u Istorijski muzej ili Arhiv. Tako što nećemo ukidati ekskurzije po inostranstvu, nego im omogućiti da upoznaju različite kulture, nacije, religije. E onda ćemo imati neke bolje generacije - smatra Markov.

Sa njim je saglasna i poznata istoričarka Branka Prpa. Ona smatra da su u ovom katastrofalnom istorijskom neznanju deca najmanje kriva, a da glavni problem leži u lošim udžbenicima i nastavnom programu.

- Nažalost, ova situacija nije od juče i već godinama se susrećemo sa ovim nimalo naivnim problemom. Pojedine knjige su loše napisane, mnogo je autora, skoro svaka škola uči iz drugog udžbenika, a tek da ne govorimo o sprovođenju plana i programa. Svakako ima udela i učenje dece. Zato i ne čudi što ne znaju ovoliko stvari - objašnjava Prpa i dodaje:

- I među mojim đacima je bilo svakakvih odgovora i "bisera", pa se sećam da sam prilikom jednog ispitivanja pitala ko je bio najveći i najbolji srpski vladar, misleći da će odgovoriti jednoglasno car Dušan, da bih dobila šokantan odgovor jednog učenika, koji je rekao da je to bio Karl Marks, inače nemački filozof. Bilo je i slučajeva da ne znaju puno o Svetom Savi, ni zašto se slavi školska slava.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading