OVA POŠAST SVAKE GODINE UBIJE VIŠE OD 5.400 SRBA
Više od 5.400 Srba umre svake godine, zbog zagađenog vazduha, odnosno čestice PM 10. Dok PM 10 čestice prilikom udisanja direktno napadaju respiratorni sistem i deponuju se u najdubljim delovima pluća, najugroženiji su stanovnici Beograda, Pančeva, Valjeva i Kragujevca, Sremske Mitrovice i Bora.
Prašina (PM) manja od 10 mikrometara u zagađenom vazduhu, odgovorna je, kako procenjuje Svetska zdravstvena organizacija (SZO), za preuranjenu smrt više od 5.400 ljudi svake godine u Srbiji.
- Kao parametri zagađivanja vazduha posmatraju se i koncentracije sumporovih i azotovih oksida, ali su PM 10 čestice najbitnije po posledicama za ljudsko zdravlje, zato što se talože u alveolama, u kojima se vrši razmena kiseonika i ugljen dioksida - objašnjava onkolog dr Zoran Živković, predsednik Saveza za zdravlje u Valjevu za Telegraf.
Nevidljivi ubica
- Tada nastaje fenomen kao kad se kesa od usisivača prepuni, a motor i dalje radi i pregreva se. U slučaju udisanja PM 10 čestica, koje skraćuju dah, srce se napreže da bi kompenzovalo smanjeni unos kiseonika i pri tom se iscrpljuje.
Na taj način, pored razboljevanja pluća, one dovode i do srčanog ili moždanog udara i možemo ih smatrati uzrokom iznenadne srčane smrti, za koji nemamo valjani dokaz - dodaje dr Živković.
Kako prenosi Telegraf u najgoroj, trećoj, kategoriji, su područja Beograda, Užica, Valjeva, Kragujevca, Sremske Mitrovice, Pančeva i Bora gde su prekoračene tolerantne vrednosti za jednu ili više zagađujućih materija vazduhu.
- Među tim materijama, dominiraju PM 10 čestice, koje su posledična "kombinacija" uticaja grejanja, saobraćaja i industrije, s obzirom da predstavljaju smešu dima, čađi, prašine, kiseline i metala, a od hemijskih elemenata sadrže i teške metale, pre svega olovo, kadmijum, nikal i arsen – stoji u zvaničnim izveštajima o zagađenju vazduha u Srbiji.
SAOBRAĆAJ I STARI AUTOMOBILI VELIKI PROBLEM
Rešenje celokupnog problema aerozagađenja, upozorava struka, zahteva multidisciplinarni pristup.
- Treba se fokusirati na saobraćaj i vozila na dizel pogon, koja ispuštaju ugljen dioksid, ugljen monoksid, azot monoksid, azot dioksid, koji u reakciji sa vlažnim vazduhom daju kiseline i jedan su od uzroka takozvanih "kiselih kiša".
- Posebna pažnja se mora obratiti na starost automobile i njihovu potrošnju i sagorevanje goriva. Ako bi zagađenje česticama PM 10 smanjili za 10 mikrograma po metru kubnom, broj smrtnih slučajeva bi se prepolovio - kaže dr Živković.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)