ČAK 7.600 ĐAKA IZ SRBIJE UČESTVOVALO U PISA TESTIRANJU: Evo šta su pokazali prvi rezultati - Ove tri oblasti su kritične!
Rezultati čuvenog PISA testiranja u kom je prošle godine u Srbiji učestvovalo oko 7.600 petnaestogodišnjaka iz Srbije.
U odnosu na prethodni ciklus nema značajnijeg pomeranja Srbije na rang-listi, a naši rezultati su od 2012. stabilni. Učenici iz Srbije nalaze se ispod OECD proseka u matematičkoj, čitalačkoj i naučnoj pismenosti pokazuju najnoviji podaci PI SA 2022 istraživanja.
Prosečno postignuće naših đaka iz matematike i čitanja je 440, a iz nauke 447. Prosek OECD je 472 iz matematike, 476 iz čitanja i 485 poena iz nauke. Oko 43 naših učenika je ispod nivoa funkcionalne pismenosti iz matematike, a svaki treći učenik iz čitanja i nauke ne prebacuje nivo funkcionalne pismenosti. Nacionalni izveštaj još nije završen.
Kakvi su rezultati iz prethodnog PISA ciklusa
Otkako Srbija učestvuje u PISA studiji, postignuća naših đaka su ispod proseka zemalja OECD-a.
Rezultati poslednjeg ciklusa 2018. su pokazali i da je svaki treći učenik u Srbiji funkcionalno nepismen, odnosno ne ume ono što je naučio u školi da primeni u svakodnevnom životu. Osnovni nivo pismenosti nije dostiglo 38 odsto učenika u čitanju, 40 odsto u matematici, a 38 odsto u prirodnim naukama.
Prema tim rezultatima, u Srbiji prosečno postignuće na skali matematičke pismenosti iznosi 448 bodova, čitalačke pismenosti 439, a na skali naučne pismenosti 440 bodova, dok je prosečno postignuće u OECD zemljama oko 500 bodova.
Rezultati učenika iz Srbije su za oko 50 poena niži od proseka zemalja OECD-a i država Evropske unije, što znači da im je potrebno godinu do godinu i po dana dodatnog školovanja da bi tu razliku nadomestili.
Kakvi su rezultati u regionu
Crnogorski učenici na PISA testiranju 2022. ostvarili su gore rezultate nego 2018. godine i nalaze se ispod OECD proseka u matematičkoj, čitalačkoj i naučnoj pismenosti. Crna Gora je iz matematike na 54. mestu, čitanja 56. i nauke 62. U odnosu na države regiona đaci iz Crne Gore su iz sve tri oblasti ostvarili bolje rezultate od vršnjaka iz Severne Makedonije, Albanije i Kosova, a slabije od Slovenije, Hrvatske i Srbije.
Rezultati PISA testa sprovedenog prošle godine, pokazali su da su srednjoškolci Severne Makedonije na 61. mestu po rezultatima iz matematike, a 71. po jezičkoj pismenosti od ukupno 81 zemlje.
Učenici su iz prirodnih nauka osvojili 380 bodova, što Severnu Makedonju svrstava na 68. mesto u Evropi, saopštilo je Ministarstvo prosvete i nauke rezultate koje je objavila Organizacija za evropsku saradnju i razvoj (OECD). Prema podacima Ministarstva, rezultati pokazuju opšte smanjenje nivoa jezičke, matematičke i naučne pismenosti kod učenika uzrasta od 15 godina u skoro svim zemljama učesnicama.
Šta se ispituje
Testovi služe za procenu kvaliteta znanja koje su učenici stekli tokom dosadašnjeg školovanja. Osnovni cilj PISA istraživanja je da se ispita u kojoj su meri mladi osposobljeni da razumeju i koriste date informacije prilikom rešavanja problema iz svakodnevnog života.
Drugim rečima, naglasak je na funkcionalnim znanjima, a svi zadaci u testovima su vezani za realne situacije u kojima se učenici mogu naći. Osim testova sa zadacima, popunjavaju se i upitnici za učenike i za škole.
Njima se prikupljaju podaci o različitim faktorima koji mogu biti relevantni za postignuća, na primer, materijalni i obrazovni resursi kojima porodica raspolaže, stav učenika prema učenju, motivacija za učenje, strategije i navike u vezi sa učenjem, osposobljenost đaka da primenjuju savremene informatičke tehnologije.
Takođe se dobijaju podaci o različitim aspektima funkcionisanja škole kao što su karakteristike nastavnika, klima u učionici i školi, odnos nastavnika prema učenicima, osećanje pripadanja školi, školska anksioznost, materijalni resursi kojima škola raspolaže, uključenost roditelja u proces odlučivanja.
Šta je PISA?
PISA se smatra jednim od najcenjenijih istraživanja učeničkih postignuća čiji se rezultati koriste za poboljšanje kvaliteta obrazovanja.Osnovni cilj PISA istraživanja je da se ispita u kojoj su meri mladi osposobljeni da razumeju i koriste date informacije prilikom rešavanja problema iz svakodnevnog života.
PISA istraživanje realizuje OECD u trogodišnjim ciklusima. Osnovni cilj studije je da omogući zemljama i obrazovnim sistemima da sagledaju kvalitet obrazovnih postignuća, faktore koji na njih utiču, kao i da donose strateške odluke u obrazovanju na osnovu empirijskih podataka o postignućima đaka i uslovima u kojima se oni školuju.
U istraživanju 2022.godine učestvovalo je oko 690.000 učenika iz 81 zemlje/ekonomije. Oni su predstavljali oko 29 miliona petnaestogodišnjih učenika u školama iz 81 zemlje/ekonomije.
Iz Srbije, učestvovalo je 6.413 petnaestogodišnjih učenika iz 183 škole i rešavalo testove čitalačke, matematičke, naučne pismenosti i kreativnog mišljenja. Rezultati iz kreativnog mišljenja biće dostupni na proleće naredne godine.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)