OTKRIVENA NOVA GALAKSIJA: PRVA U SVEMIRU NEMA TAMNU MATERIJU!

Autor: Republika

29.03.2018

Astronomi su nedavno otkrili novu galaksiju, udaljenu nekoliko miliona svetlosnih godina od Zemlje, koja je potpuno lišena tamne materije - misterioznog, nevidljivog materijala za koji se smatra da prožima Univerzum. Umesto toga, čini se da je sastavljena samo od zvezda, planeta i prašine.

Ilustracija

Nova galaksija nazvana je NGC 1052-DF2, ili kraće DF2, a od Zemlje je udaljena 65 miliona svetlosnih godina i pripada grupi ultradifuznih galaksija koje imaju veoma malu gustinu. Veća je od naše galaksije i ima 250 puta manje zvezda. Njeno otkriće otvara nove mogućnosti kako se tamna materija distribuira kroz kosmos.

Niko ne zna šta je tamna materija, koja u skladu sa svojim imenom, ne emituje svetlost. Naučnici znaju da je tamo, na osnovu zapažanja kako se galaksije i zvezde kreću. Neka nevidljiva supstanca utiče na ove objekte dubokog svemira, ispunjavajući prostor između zvezda i klastera galaksija. I čini se da ima dosta toga. Smatra se da tamna materija čini 27 procenata ukupne mase i energije Univerzuma.

- Reč je o neverovatnom otkriću jer se smatra da bi galaksije trebalo da sadrže više tamne nego obične materije (atoma) - ističe Institut za astronomiju i astrofiziku Danlap pri Univerzitetu u Torontu, čiji su istraživači učestvovali u izradi studije.

Tamna materija je nevidljiva i može se otkriti samo na temelju njenog gravitacionog delovanja na druga tela u svemiru. Naučnici smatraju da ona galaksijama daje dodatnu masu, što stvara "višak" gravitacije koji im omogućava da se ne raspadnu.

- Sve galaksije imaju tamnu materiju. Ovako velika galaksija trebalo bi da ima trideset puta više tamne nego obične. Umesto toga, otkrili smo da uopšte nema tamne materije. To ne bi smelo biti moguće - rekao je za AFP Roberto Abraham sa Univerziteta u Torontu.

DF2 je otkriven pomoću originalnog optičkog teleskopa nazvanog Vilin konjic (Dragonfly), koji ima 48 sočiva. Nlazi se u Arizoni u Americi, a konstruirali su ga Piter van Dokum i Roberto Abraham sa Instituta za astronomiju i astrofiziku Danlap, piše telegraf.rs.

Njime se mogu posmatrati svemirska tela veoma slabog sjaja, a zahvaljujući tome je i može da otkrije ultradifuzne galaksije.