Iza kupovine preko interneta vrebaju mnoge prevare: Evo od čega sve morate da se pazite
Poreska policija podnela je Javnom tužilaštvu u Beogradu krivične prijave protiv dve osobe iz Beograda koje su osumnjičene da su prometom robe stranog porekla utajile oko 22 miliona dinara. Osumnjičeni su tri godine prodavali obuću preko instagrama, a isporučivali i naplaćivali preko kurirske službe. Prihod od neregistrovane delatnosti nisu prijavili i nisu uplatili porez.
Tatjana Matić, državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija navela je da su prodaja falsifikovane robe i "pecanje" najčešći načini prevare.
- Prodaja robe stranog porekla koja nije autentična, brendovi koji su falsifikovani i koji se prodaju po neverovatno niskim cenama je najčešći slučaj prevare. Zatim sledi fišing metoda gde se građani putem različitih mamaca u smislu – dobili ste na nagradnoj igri putovanje, jednostavno mame da se upecaju i uplate određen novac kako bi dobili neka povoljna putovanja ili nagradu - objašnjava Matićeva.
Navodi da se u Srbiji u najvećoj meri preko interneta kupuje sportska odeća i obuća, ali i rezervišu turistička putovanja.
Kako kaže, na internetu jednim klikom možemo doći do robe koju želimo, ali možemo biti i prvareni. Da bismo izbegli prevaru potrebno je da proverimo da li su prodavaci od kojih kupujemo registrovani jer jedino na taj način mogžemo da zaštitimo svoja prava.
- Ukoliko želimo preko Instagrama, Fejsbuka ili neke platforme da kupimo neku robu možemo tražiti od tih lica da nam pošalju dokaze o registrovanoj radnji ili da na sajtu APR-a kroz jednu kratku pretragu dođemo do podataka da li je reč o registrovanom prodavcu ili ne - objašnjava državna sekretarka.
Kako kaže društvene mreže – Fejsbuk i Instagram predstavljaju novi vid kupovine koji je sve prisutniji i koji će sigurno u narednom periodu u svetu, za nekih deset godina imati primat u odnosu na klasičnu trgovinu.
Prednosti internet kupovine
Kako kaže, prednost kupovine preko interneta je ta, što kupci ukoliko su nezadovoljni proizvodom koji su kupili preko interneta, mogu isti bez obrazloženja da vrate u roku od 14 dana.
- Naša prava mogu biti ugrožena kao i prilikom svake kupovine tako i kada kupujemo elektronski, ali nama je mnogo lakše da ostvarimo svoje pravo kada smo elektronski kupili neku robu nego u prodavnici. Po važećem zakonu o zaštiti potrošača mi možemo čak u roku od 14 dana vratiti robu koju smo elektronski kupili ako nismo zadovoljni bez ikakvog obrazloženja dok u prodavnici moramo imati neko obrazloženje zašto vraćamo robu, čime smo nezadovoljni - objašnjava Matićeva.
Svoja prava lakše ostvarujemo kada smo robu kupili elektronskim putem
Ističe da su sve te svetske platforme imaju dobar ugled upravo iz razloga što poštuju prava potrošača i ne prave problem prilikom povraćaja robe.
- Naravno kada kupujete robu od prodavca iz inostranstva tada važe neka druga pravila koja su istaknuta toj platformi i zato pročitajte šta piše jer se odnosi na vaše potrošačko pravo - navodi državna sekretarka.
Inspektori kao tajni kupci
Dodaje da je kupcima na usluzi i tržišna inspekcija.
- Ako su nam prava bila ugrožena, ako smo bili nezadovoljni nekom kupovinom koju smo obavili tu je tržišna inspekcija koja apsolutno može da izađe u susret i reši problem - navodi Matićeva.
Novi zakon uvešće i nove kazne za one koji se bave prevarama
Navodi da su sa novim zakonom predviđene i neke nove kazne, neki novi mehanizmi i metode praćenja nelegalnih prodavaca – inspektor kupovinom, kao tajni kupac, prikuplja dokaze i činjenice.
- Tajna kupovina omogućava da se na lakši način uđe u trag nelagalnim prodavcima na društvenim mrežama - zaključila je Matićeva.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)